De informatie-uitwisseling tussen politie, Openbaar Ministerie (OM) en de Rechtspraak moet vele malen beter. Daarom moet er één digitale infrastructuur komen, met behoud van ieders rol, taak en verantwoordelijkheid. Miljoeneninvesteringen in ict zijn broodnodig om de strafrechtketen beter te laten functioneren. Dit stelt Frits Bakker, voorzitter Raad voor de rechtspraak, in het jaarverslag 2016 van dit orgaan van de Nederlandse rechtsprekende macht.
Volgens Frits Bakker functioneert de strafrechtketen onvoldoende, ondermeer door verouderde ict-systemen. Hij schrijft in het Jaarverslag Rechtspraak 2016: ‘De strafketen moet snel veel beter gaan functioneren. Digitalisering is daarbij een essentiële voorwaarde. Rechtspraak, politie en OM hebben gezamenlijk een commissie – commissie-Van den Emster – aan het werk gezet om te rapporteren over de staat van de strafketen en over de wijze waarop die keten is te optimaliseren.’
Deze commissie publiceerde recent het onderzoek De toekomst van de strafrechtspleging: Ambities voor gezamenlijke versterking. Een van de aanbevelingen is het realiseren van één digitale infrastructuur voor politie, OM en de Rechtspraak.
Voorzitter Bakker steunt dit advies: ‘Met een goede digitale logistiek zullen we bereiken dat de rechercheur niet het proces-verbaal moet printen, terwijl bij de volgende ketenpartner het papieren proces-verbaal eerst wordt gescand om het verder digitaal te bewerken. Als er in een lopend onderzoek snel toestemming moet worden gevraagd voor een extra telefoontap, hoeft de motoragent niet meer met een proces-verbaal onder de arm naar de rechter-commissaris.’
Bakker stelt dat formaliteiten in het strafproces weliswaar van groot belang zijn met het oog op het waarborgen van grondrechten. ‘Maar ze mogen niet als een loden last worden ervaren doordat de techniek niet op orde is. Investeer in de strafrechtketen!’
Meer geld nodig
De commissie stelt in het rapport dat veel it-systemen in de strafrechtketen verouderd zijn en niet op elkaar afgestemd. Daarnaast, schrijft zij, ‘wordt er voortgebouwd op bestaande systemen met achterhaalde techniek binnen de bestaande kokers. Een gezamenlijke informatie-omgeving ontbreekt. Voor een veilig berichtenverkeer is nog geen gedragen en gebruiksvriendelijke oplossing voorhanden. Voor de ontwikkeling van nieuwe ict zijn geen middelen beschikbaar.’
In het rapport heeft de commissie-Van den Emster becijferd dat er ruwweg zeker honderd miljoen euro per jaar extra nodig is om een adequate informatievoorziening binnen de strafrechtketen op poten te zetten. Zij werkt nog aan een meer gedetailleerde kostenraming.
Zolang de overheid een weinig inhoudelijk personeelsbeleid voert, vaak alleen maar uit eigen gelederen werft en gebruikers zich met de inhoud van ICT bemoeien zal er nooit wat gaan veranderen.
Ja hoor, daar gaan we weer. ‘Meer geld, meer geld, meer geld’, roepen de ambtenaartjes alweer. Er is al zoveel geld in dit gapende gat geknikkerd dat je allang geen plons meer hoort.
Het grote probleem is niet het geld, het grote probleem is dat de “bloedgroepen” binnen V&J weigeren hierin samen te werken om te komen tot één systeem wat naadloos samenwerkt.
Gevolg: Traineren en zelfs regelrechte obstructie. Met ons, onveiliger wordende burgers en belastingbetalers als “jankende derden”
Het probleem zit juist in halfbakken wetgeving en beslissingen nemen.
Zelfs de simpelste taken kunnen politie en justitie niet eens behappen, ik ben 7 maanden geleden aangereden, politie erbij een verslag gemaakt (die ik niet mag zien i.v.m privacy) het verslag moet door een jurist worden opgevraagd bij een mafklappersclub “Stichting proces verbaal” ,wachttijd is minimaal 3 maanden en kost 8 Euro, mijn verslag is nu na 6 maanden binnengekomen en blijkt totaal niet te kloppen met wat er gebeurd is, maar ja als slachtoffer mag jij het niet inzien, het gaat over mij en i.v.m privacy krijg ik geen kopie.
Het zijn digitale bestandjes hoe moeilijk kan het zijn die op je “mijnoverheid” account in te schieten.
Nee er moeten weer vrinden bijkomen voor honderden miljoenen van knutselclubjes zoals capgemini enz, daarna blijkt het na 5 jaar nog niet te werken, dan volgen er jaren van rechtszaken die door deze verouderde en nieuwe niet werkende meuk dus geen uitspraken kunnen doen, dus het verloop van het project kan ik nu al uitschrijven over de komende 10 jaar van gesneuvelde ministers, politiechefs, corrupte OR mensen en een dozijn Nijenrode sukkels verder.
Hmm. Het advies is om (opnieuw) een alles omvattend ICT systeem te maken ? Leren we het dan nooit ? Zo’n systeem verouderd, waarschijnlijk al vóór het is geimplementeerd. En dan moet er opnieuw een alles (= tegen die tijd nóg meer) omvattend systeem gebouwd worden… Dat opnieuw niet alles blijkt te omvatten…
Het moet toch zo langzamerhand ook voor de kennelijk wereldvreemde beleidsbepalers wel duidelijk zijn dat allesomvattende systemen geen bestaansrecht hebben ? Behalve dan voor de CAPpen en ATOSsen van deze wereld die hieraan hun omzet te danken hebben. (En waarschijnlijk ook verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van dit rapport).
Zou het niet een ietsiepietsie verstandiger zijn als iemand de interfaces tussen de verschillende diensten, platformen en organen in kaart brengt en definieert ? Dan kunnen verschillende diensten, platformen en organen fijn allemaal hun eigen appjes in elkaar (laten) knutselen en daarmee spelen terwijl interactie met de appjes van andere diensten, organen, platformen en driehoeken het mogelijk maakt om die zaken die gedeeld moeten worden ook daadwerkelijk te delen.
Natuurlijk zijn ook die interfaces aan veroudering onderhevig en zullen de cyclus van ontwerp -> nieuw -> current -> legacy doorlopen maar het voordeel is dat is dan specifiek voor de betreffende onderdelen.
Natuurlijk zijn miljoeneninvesteringen nodig. De keuze is alleen of dat moet in één alles omvattend systeem (met hoogst waarschijnlijk één leverancier en een fantastische vendor lock-in) of in kleinere (agile ?) projecten die op een eenduidige manier communiceren. Met een beetje geluk kunnen die kleine projecten dan ook gemanaged worden zonder dat daar weer belangen van grote leveranciers doorheen gaan spelen.
Het is een uitstekend idee om de infrastructuur te scheiden van de toepassingen (en de toepassingen te normaliseren naar onze informatie).
Eerst de infrastructuur, het digitale wegennet. Eén transportnet om de communicatie te regelen (OSI standaard; eventueel uitbreiden met 2 security layers). Niet alleen voor een paar overheidsdiensten maar voor iedereen…
Vroeger leerden we over derde en vierde macht.
maar dat was theorie.
Nu de praktijk. Belastingbetaler, daar gaat het om. Als “jankende derde”.
Hoe mooi verwoord, maar ik ben een emotioneel persoon.
Het concreet maken waardeer ik ook.
Rechercheurs die niet meer hoeven printen, niet meer scannen, en motoragent ook blij. Het beeld van de agent op motor, weer en wind. Maar zonder proces verbaal onder arm.. Ik schiet weer vol.
Goed. Er is dan ook wat nodig.
100 miljoen, ruwweg, zeker, extra, per jaar.
We weten wat het betekent. Dat betalen dus, maar dan nog veel meer.
Straks kamervragen.
Dat helpt.
Maar eerst wordt gewerkt aan een gedetailleerde kostenraming.
Het wordt weer smullen.
Aan dit gegeven is toch niets nieuws? Wat uis de opzet van deze publicatie? Aandacht en hopen op meer budget? Het is toch bekend dat overheid en commercie op vlak van IT stelselmatig faalt.
Nothing new …
Laten ze beginnen met het OM en de Rechtspraak bij dezelfde IT-beheerder onder te brengen. Ruim zes jaar geleden heeft het OM besloten zijn ICT te laten beheren door Atos. Na wat aanloopproblemen is dat beheer nu goed op orde. Het zou goed zijn als de Rechtspraak het OM nu daarin volgt en z’n ICT-beheer (dat nu nog gedaan wordt door spir-it, voorheen ICTRO) uitbesteedt aan Atos. Waarschijnlijk levert dat ook al een bezuining op want een marktpartij als Atos zal niet al te hoge tarieven kunnen vragen om concurrerend te blijven t.o.v. andere marktpartijen. Spir-it heeft wat dat betreft nooit moeite hoeven doen, want als er geld nodig was sprong de overheid altijd wel bij.
Lijkt mij dat OM en politie gescheiden moeten blijven. Hoe kleinschaliger des te beter te behappen. Uitwisselen van informatie moet niet zo moeilijk zijn. Dat doet de hele wereld al lang. Niet elk procesverbaal moet naar het OM en niet elke politieagent hoeft zich met OM zaken te (kunnen) bemoeien.
Misschien moet het OM even kijken bij andere landen hoe die dat doen en vervolgens een goed werkend systeem overnemen. Volgens mij is het niet anders dan het inrichten van een willekeurig kant en klaar documentmanagement systeem.
OM en rechtspraak kunnen prima gescheiden blijven. Alleen het aanbieden van documenten aan de rechter is nodig, andersom niet.
Het probleem lost zichzelf wel op. De rechterlijke macht en het OM blijken in toenemende mate activistisch (getuige het showproces tegen Wilders en de haastig geherdefinieerd term “ras”) en de rechtspraktijk wordt in toenemende mate gedomineerd door asieladvocaten met een persoonlijk belang in het verdedigen van hopeloze gevallen.
Uiteindelijk pakt de in de steek gelaten burger zelf het werk op en wordt eigenrichting de nieuwe norm. De uitvoerende macht is immers zo goed als non-actief. Check het verhaal van Peter Prins hierboven en weet dat daders van geweldsmisdrijven de persoonlijke gegevens van de slachtoffers zo overhandigd krijgen.
Als de justitiële keten in NL een bedrijf zou zijn met:
– inkoop : opsporing
– fabricage : openbaar ministerie
– verkoop : rechtsspraak
Dan zou het al lang geleden failliet zijn verklaard.