Ruim de helft van de Nederlanders (55 procent) is bereid om robots en kunstmatige intelligentie (ki) toe te laten in het zorgproces. 39 procent ziet dat niet zitten en 6 procent neemt geen standpunt in. Met deze percentages zit Nederland in de middenmoot van twaalf landen die onderzocht zijn. In Nigeria, Turkije en Zuid-Afrika is respectievelijk 94, 85, en 82 procent van de mensen bereid robots en ki te accepteren in het zorgproces.
Zweden, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk 48,41 en 39 procent) scoren lager in de acceptatie van robots en ki in de zorg. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van accountancy- en onderzoeksbureau PwC in een dozijn landen.
‘Hogere nauwkeurigheid’ en ’toegankelijkheid van zorg’ door technische ontwikkelen worden als voordeel gezien. Patiënten verwachten bijvoorbeeld dat diagnoses sneller zijn te stellen en testresultaten eerder bekend zijn. Maar er is ook argwaan dat menselijke waarden als vertrouwen en een persoonlijke benadering door de inzet van robots en ki verloren gaan.
‘Daar ligt de achilleshiel’, stelt Sander Visser, die verantwoordelijk is voor de activiteiten van PwC voor klanten in de gezondheidszorg. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat de bereidheid om deze technieken in de gezondheidszorg toe te laten in opkomende landen fors hoger ligt dan in West-Europa. De gezondheidszorg in opkomende landen is nog meer in ontwikkeling en kent daardoor meer flexibiliteit. De bereidheid om nieuwe ontwikkelingen sneller op te nemen, ligt daar hoger. In landen als Nederland en België is dat minder het geval’, aldus Visser.
Kleine operaties
PwC ziet dat bij kleine operaties een meerderheid van de respondenten geen bezwaar heeft als een robot deze uitvoert. In Nigeria, Turkije en Zuid-Afrika ligt dit percentage het hoogst (73, 66 en 62 procent) en in het Verenigd Koninkrijk het laagst, namelijk 36 procent. Volgens de onderzoekers verandert dat beeld als het gaat om ingrijpende operaties zoals heupoperaties, het verwijderen van een tumor of een hartoperatie.
Visser: ‘Toch geeft veertig procent van de respondenten in Nederland dan nog aan hiervoor open te staan. Uiteindelijk zet deze trend in de gezondheidszorg door. We zullen in de komende decennia te maken krijgen met een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Kunstmatige intelligentie en robots worden daardoor een belangrijk hulpmiddel.’
Het PwC-onderzoek naar de opkomst van kunstmatige intelligentie en robotisering in de zorg is online beschikbaar.
De zorg is een uiterst conservatief wereldje, waar alle deelnemers in de keten het geen sikkepit interesseert of de kosten stijgen. Het is gewoon een standaard gevalletje van broodwinningsbescherming. Waarom er wel efficiëntere ketens in het bedrijfsleven bestaan? Omdat de zorg geen commerciële markt is: er is altijd vraag!
Slim bedacht, als de robot de patiënt ‘vermoordt’, wie is er dan aansprakelijk?
Chirurg heeft het niet gedaan, software kun je de schuld niet geven de robot evenmin.
Als er iets misgaat dus een eindeloos welles-nietes en uiteindelijk heeft een anonieme hacker het waarschijnlijk gedaan 🙂