De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de verkeersveiligheid bij het gebruik van bestuurdersondersteunende systemen in auto's. Dat heeft de raad onlangs aangekondigd. De einddatum van het onderzoek is nog niet bekend.
De Raad schrijft: ‘We hebben hiertoe besloten naar aanleiding van een aantal incidenten. Het onderzoek richt zich op systemen die door verschillende autofabrikanten worden gebruikt.’
In de studie kijkt de Raad naar de toelatingseisen van bestuurdersondersteunende systemen. Ook de instructie aan bestuurders via die systemen en de toegankelijkheid van de door de systemen geregistreerde ongevalsdata worden onderzocht.
De onderzoeksraad: ‘Moderne auto’s beschikken steeds vaker over systemen die de bestuurder ondersteunen in het besturen van het voertuig. Dat varieert van ondersteuning bij een deeltaak tot het nagenoeg volledig overnemen van de besturing onder bepaalde omstandigheden.’ De Onderzoeksraad zal in haar onderzoek een aantal ongevallen inventariseren en analyseren.
Ongelukken
11 april 2017 botste de bestuurder van een Tesla die op de automatische piloot reed op een vrachtwagen. Dat was op de A1 bij Bathmen. Het is niet bekend of dat specifieke ongeluk wordt bestudeerd.
In september 2016 kwam ict-directeur Mark van der Heijden van Speer IT om bij een ongeluk met zijn Tesla. Uit de data-analyse van zijn auto bleek volgens de leverancier dat de auto handmatig werd bestuurd. De auto reed volgens Tesla niet in de destijds door de fabrikant geüpdatete automatische piloot.
Bij dat ongeluk had de brandweer overigens grote moeite om toegang tot de Tesla te krijgen. Het vermoeden bestond dat de auto door de accu’s onder hoogspanning was gezet. Techneuten van de autofabrikanten zijn uiteindelijk opgeroepen, waarna het lichaam van Van der Heijden kon worden geborgen.
In de zomer van 2016 botste in de VS een Tesla op een vrachtwagen waarbij de bestuurder van de auto omkwam. Het ongeluk had mogelijk te maken met fel zonlicht waardoor een witte aanhanger van de vrachtwagen die dwars op de weg stond niet werd opgemerkt door de autopiloot van de auto. Bij het ongeluk in Florida schakelde het remsysteem niet in en reed de auto frontaal in op de zijkant van de vrachtwagen.