Ict-opleidingen leggen te veel de nadruk op de ’t’ van techniek. En ook op de systeemontwikkeling, met agile en scrum als voorbeelden. Allemaal belangrijk, maar volgens mij ging het toch vooral om de ‘i’, om het informatiemanagement; een onderwerp dat onterecht wordt geclaimd door ITL, BISL en aanverwante methodieken. Ik wil pleiten voor meer EIM, oftewel enterprise informatiemanagement in ict-opleidingen.
Ik wens een ict-opleiding waarin alle subdisciplines van enterprise informatiemanagement aan de orde komen, waarin de volledige levenscyclus van informatiemanagement wordt geraakt en waarin alle vormen van informatie (documenten, data, records, assets, webcontent, et cetera) voorkomen. Daarom ben ik begonnen met een initiatief dat TIMAF heet: The Information MAnagement Foundation.
Informatieprofessionals broodnodig
Organisaties worstelen met hun digitale strategie. De tools helpen maar tot zover en veel it-projecten mislukken of leiden tot geen of geringe verbeteringen. Tijd om meer aandacht te besteden aan de informatie. Helaas is het zo dat de meeste organisaties geen informatieprofessionals meer in dienst hebben. Dat waren archivarissen, bibliothecarissen en div’ers die al lang zijn wegbezuinigd of ergens in de organisatie een marginaal bestaan hebben. Er zijn wel hier en daar contentprofessionals, maar dat zijn meer redacteuren. Er zijn ook online-marketeers, maar die kijken niet naar ‘saai’ informatiemanagement. Dus wordt er te veel aan de it’er overgelaten.
Directies en management zitten met de handen in het haar. Zij moeten een digitale strategie, maar hebben niet het vertrouwen dat hun eigen medewerkers hierbij kunnen helpen.
Aan de andere kant willen ze zich ook niet overleveren aan een stoet aan externe adviseurs, it-leveranciers en implementatiepartners. Tijd dus om de eigen medewerkers op te leiden in informatiemanagement, informatiestrategie, informatiearchitectuur, informatie-governance en alle andere aspecten van enterprise informatiemanagement.
TIMAF heeft nu een EIM-opleiding die bestaat uit drie programma’s: practitioner (om een gemeenschappelijk kader neer te zetten), specialist (om de verdieping op te zoeken) en master (om de opgedane kennis over te dragen aan de collega’s). Deze laatste groep kan vervolgens hun collega’s trainen en dragen bovendien bij aan de ontwikkeling van het lesprogramma.
Met opleidingen die meer ingaan op enterprise informatiemanagement, leren informatieprofessionals niet alleen om hun organisatie naar een hogere informatievolwassenheid te tillen en daarmee de digitale strategie succesvol te maken. Ze kunnen namelijk ook hun eigen meerwaarde aantoonbaar maken bij het management en andere stakeholders in de organisatie.
Van business- naar informatiestrategie
Door de business-strategie te vertalen in een informatiestrategie die aantoonbaar succesvol is, door een informatie-architectuur te ontwerpen waardoor er meer grip komt op de informatie en die informatie beter vindbaar en herbruikbaar maakt, tonen ze hun waarde voor het bedrijf. Ook dragen ze hun steentje bij door een informatie-governance te bedenken die het informatiebeleid en de standaarden en -richtlijnen met de diverse verantwoordelijkheden en procedures beter belegt in de organisatie.
Daarnaast kunnen informatieprofessionals de organisatie helpen om het niveau van de informatievolwassenheid vast te stellen en te optimaliseren, de kwaliteit en de meerwaarde van de enterprise informatie te analyseren en te optimaliseren, betere (functionele) eisen op te stellen die aan EIM-systemen moeten worden gesteld en door een betere verbinding te kunnen maken met de bedrijfsprocessen die de enterprise informatie gebruiken om de bedrijfsdoelstellingen te halen.
Kortom, de wereld heeft meer informatieprofessionals nodig die de essentie van enterprise informatiemanagement begrijpen en die de verbindingen kunnen leggen tussen de behoefte van de organisatie en de mogelijkheden die informatietechnologie biedt.