Xerox zegt de grootste productaankondiging te doen in haar 110-jarig bestaan. Het printerconcern brengt maar liefst 29 nieuwe Connectkey-printers en multifunctionals op de markt. De producten zijn verdeeld over twee lijnen: de 'familielijn' Xerox Versalink en de grootzakelijke lijn Xerox Altalink. Het Amerikaanse printerconcern wil met name op de middenmarkt een groter marktaandeel veroveren, in samenwerking met (nieuwe) partners.
Beleving
Dit maakte Xerox bekend op 5 april tijdens een persconferentie in het Innovation Centre op het Europese hoofdkantoor in Uxbridge, nabij Londen. Volgens Tracey Kozial, senior vicepresident Workplace Solutions bij Xerox, legt het concern met het nieuwe portfolio de verbinding met de moderne kantooromgeving die wordt beïnvloed door ontwikkelingen als cloud, data-analytics, social media en mobility.
Zij spreekt van een verschuiving van de traditionele multifunctional op kantoor naar de ‘slimme, met de cloud verbonden werkplek-assistent die met een intuïtieve grafische interface en een appstore aansluit op de mobiele beleving van de hedendaagse werknemer.’
Versalink en Altalink
De 29 nieuwe producten vallen onder de Xerox Versalink- en Xerox Altalink-series. De Versalink-apparaten zijn bedoeld voor gedistribueerde omgevingen waar teams of medewerkers verspreid in de organisatie zitten. De serie bestaat uit negentien printers en multifunctionele printers (mfp’s). De Altalink-serie bestaat uit tien mfp’s die ontworpen zijn voor centraal gebruik en een grotere printvolumebehoefte aan moeten kunnen.
Alle apparaten zijn gebaseerd op het Connectkey-softwareplatform dat Xerox in 2013 introduceerde. Zij hebben een intuïtieve en aanpasbare standaardgebruikersinterface, waarbij het tablet-achtige touchscreen is te personaliseren voor verschillende werkomgevingen of individuele gebruikers, licht Kozial toe.
Apps
Ook hebben de machines een aantal ingebouwde apps die in de Xerox App Gallery staan. Deze apps, ontworpen door Xerox of partners uit het kanaal, helpen organisaties werkprocessen te creëren die passen bij hun specifieke activiteiten. Kozial wijst er bijvoorbeeld op dat met behulp van digitale workflows een zorginstelling het invoeren van patiëntendossiers kan afstellen op de manier van werken in de organisatie, met minder en snellere stappen. Zoiets geldt ook voor het invoeren van contracten of facturen bij bedrijven. Via de Xerox App Gallery kunnen gebruikers ook andere apps zoeken en installeren.
Daarnaast zijn de apparaten ‘mobiel en cloud ready’, benadrukt zij. Via cloudconnectors die beschikbaar zijn in de app-winkel is informatie vanuit het apparaat op te slaan in cloud-omgevingen zoals Dropbox, Office 365 of Google Drive. Medewerkers die mobiel werken, kunnen draadloos printen vanaf elk apparaat.
Beveiliging
In samenwerking met ict-beveiliger McAfee heeft Xerox een aantal functionaliteiten ingebouwd voor de beveiliging van de printers en mfp’s. Denk aan ‘intrusion prevention’, ‘device detection’ en ‘document & data protection’ (versleuteling van informatie).
De Altalink-mfp’s hebben nog een extra beschermingslaag van McAfee. Kozial: ‘Wij rekenen daar geen extra kosten voor, in tegenstelling tot de concurrentie. Daarnaast bieden wij voor it-beheerders nog een aantal aanvullende diensten, zoals ‘set-up apps’, ‘secure card authenticatie’, ‘cloning’ ‘remote configuratie’ en ‘sustainability tools’.
De twaalf A4- en zeventien A3-apparaten, die zowel in kleur als monochroom verkrijgbaar zijn, bieden snelheden tot negentig pagina’s per minuut. De Altalink- en Versalink-apparaten zijn in het tweede kwartaal wereldwijd beschikbaar.
Kanaal
Xerox, dat sterk is op de markt van multifunctionele A3-printers, wil met dit nieuwe Connectkey-portfolio een groter aandeel veroveren in de multifunctionele A4-printermarkt. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de channelpartners. Die krijgen met de 29 nieuwe producten de kans hun omzet te vergroten en andere markten te betreden. Xerox zoekt ook naar nieuwe partners om te kunnen groeien op de middenmarkt.
De kanaalpartners hebben bovendien de mogelijkheid om zelf nieuwe applicaties te bouwen. Zij kunnen de Personalised Application Builder en App Studio van Xerox aanwenden voor het ontwikkelen en verkopen van gepersonaliseerde oplossingen. Zo heeft Xerox-partner Xtandit, samen met de softwareontwikkelaar Quiver, een app gebouwd waarmee klanten hun documenten scannen met beveiligingsinstellingen op basis van geo-locatie en timebox-connectie.
Gamechanger
Senior vicepresident Tracey Kozial verwacht dat Xerox met het nieuwe portfolio de markt gaat opschudden, en dan met name het middensegment. Ze heeft het op de persbijeenkomst in Uxbridge zelfs over een ‘game changer’ en is opgetogen over de recente splitsing van het concern in het vertrouwde printerbedrijf en de business process outsourcing-tak (Conduent geheten).
‘Innovatie zit Xerox in het bloed. Nu na de splitsing wordt elke r&d-dollar weer gespendeerd aan waar we goed in zijn: vernieuwende technologie.’