Dell zit nogal vast aan haar verleden als pc-maker, wat Dells toekomst remt. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Dell is ooit begonnen als pc-producent die op bestelling exacte configuraties maakte en leverde. Daarbij kocht het bedrijf pas componenten in als het wist dat het die ook gelijk ging verkopen, voor op-maat-gemaakte-pc-bestellingen.
In de loop der tijd is de Amerikaanse hardwarefirma uitgebreid en heeft het ook servers, storage en nog veel meer ict-producten opgenomen in zijn portfolio. Ook software, security en dienstverlening behoren tot het hedendaagse pallet.
De afgelopen jaren is Dell bezig geweest met een kanteling om een bredere leverancier van infrastructuurtechnologie te worden. Het vertrek van de aandelenbeurs was daar onderdeel van, om vrij te zijn van kortetermijneisen voor de aandelenkoers. Laatst is echter gebleken dat Dells plannen voor de lange termijn toch nog hinder ondervinden van het verleden. Die hinder komt niet van aandeelhouders en kortzichtige beurssentimenten, maar van de aloude pc-business. In de officiële paperassen van het Form 10-K merkt Dell op dat de afnemende pc-verkoop een risico is voor de strategische transformatie tot breed technologiebedrijf. Dell is té pc-afhankelijk. Wat vind jij?
Ik vraag het me af of de wereld nog zit te wachten op een breed ICT bedrijf.
In de jaren 90 had je er een handvol IBM, HP. Compaq, Dell en Sun. En een aantal kleintjes, op diverse gebieden. Natuurlijk ook een aantal groten op diverse gebieden (CISCO, Juniper, etc.. networking, EMC op storage). Deze eeuw is een enorme consolidatie op gang gekomen. IBM koos voor diensten en heeft al zijn hardware aan de Chinezen verkocht (behalve Lexmark). Het enige wat ze nu nog hebben zijn Mainframes. HP heeft eerst alles gekocht, om vervolgens weer alles te splitsen. Oracle kocht Sun en heeft daar (zonder dat ze het toegeven) heel veel spijt van.
Hardware heeft zijn langste tijd gehad. Daar is nauwelijks nog iets in te verdienen, behalve in hele specifieke nichemarkten. Dell is een ratje toe van bedrijven. De organisatie is niet geïntegreerd, dus echte consolidatie vind niet plaats. Overigens wilde ze heel graag EMC hebben, en verkochten hele onderdelen (die kort daarvoor nog heel belangrijk waren) om het geld bij elkaar te schrapen voor de aankoop. Dat noem ik geen visie, maar dwarrelen. Ik vind dat IBM het tot nu toe het best heeft gedaan, heeft helaas de nieuwe gebieden (cloud, mobility en big data) eigenlijk gemist. Ze doen daar wel wat mee, maar zitten zeker niet in de eredivisie. De rest is eigenlijk uitgespeeld.
Klanten zitten ook niet meer te wachten op een one-stop-shop ICT bedrijf. Als ik Dell zou zijn, zou ik eens gaan kijken waar mijn core competentie zit, welke markten over 2 a 3 jaar lucratief zijn (en die redelijk belendend zijn aan mijn core competentie) en die kant op sturen. Dell blinkt niet uit in innovatie (IBM en HPE hebben wereldberoemde laboratoria), dus zullen ze het toch echt moeten hebben van iets anders. Misschien software om compleet je eieren zetten op storage (en dan data en alles wat daar omheen zit). Maar maak een keuze, nu is het te onsamenhangend.