Het Visa Everywhere Initiative daagt startups uit om innovatieve betaaloplossingen te bedenken die lokale gemeenschappen weten te verbinden, het reizen tussen steden makkelijker maken of bijdragen aan eenvoudig internationaal reizen. De winnaars krijgen tot 50.000 euro, kunnen gebruikmaken van het Visa Developer Platform en mogen een beroep doen op de experts en het netwerk van Visa.
Het is de eerste keer dat het Everywhere Initiative plaatsheeft in Europa. Deelnemers maken kans om tot 50.000 euro te winnen voor het opzetten van een ontwikkelingsprogramma, samen met Visa of aan de hand van een businesspartnerschap met financiële instellingen uit Visa’s netwerk. De winnaars krijgen daarnaast toegang tot Visa api’s via het Visa Developer Platform en kunnen een beroep doen op gerenommeerde mentors en technologen om hun ideeën verder uit te werken.
Nieuwe betaaloplossingen
Het eerste Everywhere Initiative werd in 2015 gelanceerd in de VS. In 2017 wordt het eerste Everywhere Initiative georganiseerd in Europa. De wedstrijd staat open voor bedrijven uit negentien landen: Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Israël, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Oostenrijk, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.
Europese startups die in aanmerking komen om deel te nemen aan de wedstrijd worden uitgenodigd ideeën voor businessoplossingen – die inspelen op één of meer van de volgende uitdagingen – in te sturen via de Everywhere Initiative-website die woensdag 19 april live gaat:
- Local Community Challenge: Hoe kunnen digitale betaaloplossingen mensen samenbrengen en meerwaarde bieden voor lokale gemeenschappen?
- Regional Intercity Challenge: Hoe kunnen mobiele technologieën en met elkaar verbonden toestellen ervoor zorgen dat mensen efficiënter van de ene naar de andere stad reizen?
- International Travel Challenge: Hoe kunnen nieuwe producten en diensten – gebaseerd op api’s van Visa – internationaal reizen makkelijker maken?
Technologische innovatie
Bill Gajda, senior vicepresident, innovatie en strategische partnerships: ‘De klantervaring speelt een centrale rol in de betaalindustrie, een sector die in razend tempo groeit en verandert dankzij de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Wedstrijden als Visa’s Everywhere Initiative hebben als doel om via technologische innovatie het vertrouwen in vernieuwing te bevorderen en de consument nog meer gebruiksgemak te bieden. Het project was al succesvol in de VS. Nu kijken we uit naar inzendingen van innovatieve Europese startups die op zoek zijn naar financiering en een vruchtbare samenwerking.’
Inschrijven kan van 19 april tot 17 mei. Van 26 tot en met 28 juni presenteren de finalisten hun ideeën live voor een jury tijdens de fintech-conferentie Money 20/20 in Kopenhagen.
Visa’s Everywhere Initiative is een innovatieproject met als doel betaaloplossingen te creëren. De focus in de betalingssector verschuift volgens Visa steeds meer van plastic naar digitaal, en naast traditionele stakeholders dingen nu ook nieuwe spelers naar een plaats in de betaalmarkt. Het allereerste Everywhere Initiative werd in 2015 gelanceerd in de VS. Tot nu toe hebben bijna duizend startups samen zo’n 1,7 miljard dollar aan fondsen ingezameld. Hierbij werden zestig finalisten aangewezen en veertien winnaars gekozen.