Klanten van ict-dienstverlener Unisys krijgen gratis toegang tot een online-kenniscentrum voor toepassingen van kunstmatige intelligentie (ki). Via het centrum stelt de dienstverlener toolkits en best practices voor data-analyse beschikbaar. Het idee is dat klanten in een eenvoudige omgeving kunnen experimenteren met complexe ict-concepten.
Volgens de dienstverlener is er onder klanten veel vraag naar machine-learning en data-analyse om internetcriminaliteit aan te pakken. Binnen het zogenoemde Center of Excellence, dat in mei 2017 van start gaat, worden verschillende modules aangeboden.
Unisys licht toe: ‘Met behulp van instructies van experts en algoritmen voor machine-learning kunnen gebruikers voorspellende modellen bouwen die op hun bedrijfsspecifieke behoeften aansluiten. Denk aan banken die modellen opzetten om creditcardfraude te voorspellen en te voorkomen.’
Als tweede voorbeeld noemt de dienstverlener luchtvaartmaatschappijen die de passagiersstroom op luchthavens voorspellen of vluchtaansluitingen verbeteren.
Een tweede onderwerp waarvoor in het centrum aandacht is, is cognitieve computing.
Unisys: ‘Gebruikers kunnen oefenen met chatbots en computergestuurde assistenten die helpen met het oplossen van problemen, bijvoorbeeld op het gebied van een helpdesk en overige ondersteuning van eindgebruikers.’
Unisys verwacht dat klanten behoefte hebben aan informatie over Cyber analytics. ‘Het online-kenniscentrum geeft toegang tot hulpmiddelen om cyberbeveiligingsdreigingen te voorspellen door detectie van ongewoon of afwijkend gebruikersgedrag en kwetsbaarheden die aangetroffen worden bij de analyse van de netwerk- en systeem-gegevens uit de operationele gebruikersomgeving’, aldus de dienstverlener.
IoT
Ook de analyse van aan internet verbonden apparaten komt aan bod. Het kenniscentrum biedt ook ruimte om te experimenteren met Internet of Things (IoT)-analytics.
Unisys: ‘Het gaat om het gebruik van locatie-bewuste softwareoplossingen om gebruikers te helpen met het overzien en doorgronden van enorme hoeveelheid data die IoT-apparaten genereren.’
Rod Fontecilla, wereldwijd verantwoordelijk voor analytics bij Unisys licht toe: ‘Binnen een paar jaar zal de overgrote meerderheid van grote en middelgrote organisaties wereldwijd gebruik maken van geavanceerde analytics om hun besluitvorming te verbeteren.’
Hij benadrukt dat de dienstverlener met het kenniscentrum gebruikers wil laten zien hoe kunstmatige intelligentie hen kan helpen en hoe oplossingen ook in de toekomst ervoor moeten zorgen dat bedrijven competitief blijven.