Ton van der Meer is verbonden aan Accenture Cloud First, dat zich bezighoudt met implementaties van clouddiensten. Voorheen was hij ceo en oprichter van CRMWaypoint, in acht jaar tijd uitgegroeid tot het grootste kenniscentrum van Salesforce in de Benelux. Van der Meer is ruim 27 jaar werkzaam in de ict, waarvan de laatste negentien jaar in het crm-werkveld. Hij werkte eerder bij bedrijven als Coda, PeopleSoft, Siebel en BEA systems. Voor Channelweb reden om hem onder vuur te nemen.
Je zat ruim twaalf jaar bij het Korps Mariniers. Waarom maakte je de overstap naar it?
Na operationeel ingezet te zijn geweest, ben ik door omstandigheden en een gevolgde it-studie binnen de marine in de toen beginnende it gerold. De overstap was dus niet heel groot. Wel heb ik in die tijd levenslessen opgedaan waaraan ik in mijn carrière veel heb gehad. Zo heb ik leren samenwerken en gezien dat kleine gespecialiseerde groepen meer kunnen bereiken dan een grote groep mensen. Ook leerde ik om verantwoordelijkheid en risico’s te durven en te willen nemen, en leerde ik om door te zetten en focus te houden.
Waarom richtte je CRMWaypoint op?
Ik zag dat de wereld aan het veranderen was en dat cloudtechnologie de toekomst had. Geen enkel consultancybedrijf ging erin mee en daarom richtte ik in mei 2006 mijn eigen bedrijf op. Al snel legde ik de focus op Salesforce als leverancier. Binnen tien jaar was CRMWaypoint de grootste partner van Salesforce in Nederland, waar ik natuurlijk erg trots op was. De stap naar een eigen bedrijf vond ik niet groot, omdat ik ook in voorgaande functies altijd bezig was met iets op te bouwen. Wel ging het om een nieuwe vorm van consultancy, die gericht was op cloud en crm. Ook de stap om weer terug in loondienst te gaan bij Accenture in 2016 was niet groot. Ik ben nog steeds bezig met het opzetten van iets nieuws, dit keer een team met de focus op cloudoplossingen binnen Accenture.
Je bent vijftien jaar actief in het crm-werkveld. Hoe ontstond dat?
Ik kwam ermee in aanraking tijdens mijn periode bij PeopleSoft. Wat me aanspreekt aan crm is dat het in ontwikkeling is en dat het klantgerichter is dan overige it-onderdelen, zoals erp. Tegenwoordig wordt crm ingezet voor sales, service en marketing. En wat is er mooier dan iets met de data uit het crm-systeem te doen? Ik zie het als de voorkant van een bedrijf, je hebt gelijk contact met klanten en dat maakt het dynamisch. Daarnaast merk je dat door de crisis ondernemingen klantgerichter zijn geworden en beseffen dat klantbehoud essentieel is. Crm is dan ook geen taal, maar een strategie.
Noem een hoogte- en een dieptepunt in je carrière.
Het hoogtepunt was het opbouwen van CRMWaypoint en de succesvolle overname in 2016 door Accenture. Daar ben ik trots op. Het dieptepunt is dat ik niet eerder voor mezelf ben begonnen en me tegen liet houden door financiële redenen.
Wat is je passie naast je werk en kun je daar in je werk iets mee?
Mijn passie is zeilen, zeker de afgelopen dertig jaar. Ik voelde me kapitein op een zeilschip en ook dit heeft parallellen met het ondernemersbestaan. Zo bepaal je op een schip ook je eigen koers en ben je onafhankelijk; je gooit letterlijk de trossen los.
Hoe zie je de toekomst van it?
Ik voorspel dat it dynamischer wordt en dat het van it, cloud en crm overgaat naar virtuele werelden en kunstmatige intelligentie. De it-techniek wordt een commodity. Er komt veel data beschikbaar en kunstmatige intelligentie zal ook een grote rol gaan spelen in het contact met klanten. Ook globalisering gaat razendsnel; tijd- en plaats spelen een steeds kleinere rol. Je kunt je bedrijf bijna gaan runnen vanaf je smartphone.