KPN organiseerde voor de tweede keer op rij de Digital Dutch, een interactief evenement voor zakelijke klanten, relaties en medewerkers van KPN. Het evenement informeert zakelijk Nederland over digitale transformatie en maakt haar bewust van de nieuwste technologische mogelijkheden. RTL-presentatoren Meike de Jong, Mathijs Bouman en Jim Stolze presenteerden een interactieve nieuwsshow, waardoor meteen duidelijk werd hoe Nederland ervoor staat in de digitale transformatie en welke innovaties nu plaatsvinden.
Tijdens de plenaire nieuwsshow werd duidelijk dat het bij veel bedrijven nog onbeslist is hoe zij de digitale transformatie gaan aanpakken. Zo blijkt uit een onderzoek van KPN. Dertien procent van de Nederlandse bedrijven geeft aan binnen een jaar hun digitale-transformatieplannen door te voeren. 33 procent gaat dit niet binnen een jaar aanpakken en 47 procent heeft überhaupt geen plannen, zo blijkt uit het onderzoek.
KPN herkent volgens ciso Jaya Baloo deze digitale onduidelijkheid in Nederland. Met dit event wil de organisatie klanten, relaties maar ook eigen medewerkers bewust maken van wat er mogelijk is en wat de digitale trends zijn om verschillende bedrijfsissues op te kunnen lossen.
Baloo: ‘Wat je ziet, is dat bedrijven 21ste-eeuw-problemen oplossen met producten uit de twintigste eeuw, omdat ze niet bekend zijn met de mogelijkheden. Met dit event willen wij samen met partners de motor vormen voor een digitale economie.’
Bewustwording is volgens Baloo een van de belangrijkste onderdelen van de digitale transformatie. Volgens haar is er geen enkele sector die voorop loopt in Nederland op het gebied van digitale transformatie. Zeker overheden en de zorgsector lopen achter. Terwijl laatstgenoemde volgens de ciso juist zoveel potentie heeft. ‘Om te beginnen is de gezondheidszorg berucht omdat ze vaak geen netwerkscheiding hanteert. Patiënten, bezoekers en specialisten werken vaak op hetzelfde netwerk waar ook medische apparaten aan verbonden zijn. Nanotechnologie gaat de zorgsector op zijn kop zetten, maar ook big-data computing gaat zorgen voor een digitale transformatie.’ Daarbij geeft Baloo aan dat randvoorwaarden als privacy en security hierbij hoog op de lijst moeten staan.
Richtlijnen
Toch zijn privacy- en securityissues voor veel deelnemers van The Digital Dutch remmende factoren in innovatieprocessen, zo blijkt uit een live-stemming met het publiek. Volgens Baloo hoeft dit geen remmende factor te zijn, maar is het wel belangrijk dat security direct geïntegreerd is bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen.
De KPN-ciso is van mening dat de Netwerk en InformatieBeveiliging (NIB)-richtlijnen belangrijk zijn om te volgen. Ze ziet het liefst dat alle standaardsoftware voorzien is van security by default. Dit gebeurt in haar ogen nog te weinig. ‘Vaak moeten organisaties hierom vragen. Geen enkele partij zou vrijstelling mogen hebben van deze richtlijn. Hoewel in de praktijk de it-sector niet aan deze richtlijn hoeft te voldoen. Terwijl dit juist de branche is waar we alles vandaan halen.’
Geen big bang
Om digitaal te transformeren, helpt het om innovaties klein te beginnen. Digitale transformatie is volgens de Jaya Baloo all about explotation. ‘Er komt geen big bang, maar veel kleine boems. Digitale transformatie begint met een lineaire naar een exponentiële groei. Maak projecten niet gelijk groot, complex en kostbaar. Juist het combineren van verschillende werkvelden, zoals nanotechnologie en de maakindustrie, gaan zorgen voor de transformatie.’
Bedrijfsprocessen optimaliseren, is volgens de ciso niet genoeg, je moet ze opnieuw bekijken om disruptief te zijn en digitaal te transformeren. Een goed voorbeeld daarvan is volgens Baloo de connected cows-project. ‘We kijken vaak naar het verbeteren van problemen, dat is ook belangrijk, maar soms zit vernieuwing niet in het oplossen van problemen, maar het verbeteren of sterker nog het transformeren van een proces. Bij het melken van koeien zijn er tot op heden geen directe problemen, maar het leek interessant om te kijken hoe koeien optimaal zijn te melken. Via sensoren weten we nu dat koeien beter op andere momenten gemolken kunnen worden of meer moeten bewegen of anders gepositioneerd moeten worden voor een betere melkproductie. Dat is digitale transformatie.’