Het dagelijks beheer van systemen is een belangrijke taak van de it in organisaties. Het in de lucht houden van die systemen is doorgaans een reactief proces: na een incident vindt er een reactie plaats. De ideale situatie is om zoveel inzicht in de systemen te hebben dat problemen zijn te herkennen voordat ze optreden. SCOM (Systems Center Operations Manager) is zo’n primair hulpmiddel waarmee de it-beheerder proactief kan optreden. De gemeente Haarlem heeft daarom samen met SLTN Inter Access een SCOM-dashboard ontwikkeld dat volledig inzicht geeft in het systeem.
De gemeente Haarlem is met 158.000 inwoners een van de grotere gemeenten in Nederland. Vorig jaar werd Haarlem vanwege de digitale dienstverlening aan haar burgers uitgeroepen tot de meest digitale stad van Nederland. Een breed scala aan diensten is via internet en apps te regelen, en ook in het verstrekken van informatie loopt Haarlem voorop.
Daan Duits, netwerkbeheerder bij de gemeente Haarlem: ‘Inwoners krijgen steeds meer een 24/7-mentaliteit. Zij verwachten dan ook dat onze computersystemen 24/7 paraat staan. Ook de medewerkers stellen steeds meer eisen aan de it. Zij willen plaats- en device-onafhankelijk werken. De ene medewerker wil werken op een tablet, de ander op een pc, weer een ander op een Mac.’
Beschikbaarheid cruciaal
Continuïteit van de achterliggende systemen voor zowel burgers en bedrijven als medewerkers is cruciaal. Daarom heeft de gemeente Haarlem besloten om SCOM te implementeren, waarmee Haarlem de hele it-omgeving kan monitoren.
Omdat SCOM een tool met veel mogelijkheden is, is het erg complex om in te richten. Daarnaast is het breed in te zetten. SLTN Inter Access heeft een dashboard geleverd waarmee de gemeente Haarlem precies ziet wat de status is van het systeem.
‘Met dat dashboard zijn we volledig in control, het maakt ons veel pro-actiever’, zegt Duits. ‘Je ziet precies hoe het systeem werkt. Soms draait het systeem weliswaar goed, maar dreigt bijvoorbeeld op termijn door het vollopen van een schijf een probleem te ontstaan. Dat is met het SCOM-dashboard in een vroeg stadium te onderkennen, om proactief te sturen. Voordat een eindgebruiker last ondervindt, hebben we het probleem al opgelost.’
Flexibeler
Volgens Duits is het belangrijk voor een succesvolle SCOM-implementatie om klein te beginnen en het geleidelijk uit te bouwen, op een agile-manier. ‘Doe niet te veel in één keer. Je kunt alles wel zelf uitzoeken, maar het is prettiger als iemand meehelpt die er al veel ervaring mee heeft. We zijn nog wel aan het finetunen, maar dat hoort bij een omgeving waarin je pas aan de slag gaat. Omdat het een monitorsysteem is dat voor beheer gebruikt wordt, heeft het personeel niets gemerkt.’
Duits is tevreden over de samenwerking met SLTN Inter Access: ‘Je bent zo veel flexibeler met de inhuur van ondersteuning. Als it’er ben je geneigd om alles zelf te doen. Maar soms is het toch echt handig om een tweede paar ogen mee te laten kijken. Zo’n klankbord is prettig, omdat die consultant bij verschillende klanten zit en verschillende omgevingen ziet.’
Succesvol project
Volgens Duits staat er nu een mooie omgeving. ‘Die hebben we neergezet in een project dat goed is verlopen in prima samenwerking. Met het SCOM-dashboard beschikken we nu over een systeem waarmee we onze systemen voortdurend proactief in de gaten houden. Dat project is wat mij betreft een succes geworden.’