Het aantal aankopen via smartphones is in 2016 fors gestegen. Ook stijgen de bedragen die consumenten via hun mobieltje uitgeven. Toch grijpen Nederlanders bij een online-aankoop minder vaak naar hun mobieltje dan bijvoorbeeld Engelsen of Chinezen. In Nederland is minder dan tien procent van de online-aankopen afgerekend met een smartphone. Het Verenigd Koninkrijk (30 procent) en China (70 procent) scoren fors hoger.
Dat blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online-betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, iDEAL en Thuiswinkel.org.
De onderzoekers: ‘De totale online markt groeit in 2016 met 22 procent als we kijken naar het aantal aankopen. Waar in 2015 nog 142 miljoen aankopen werden gedaan, is dit in 2016 toegenomen tot 174 miljoen. Het betaallandschap blijft daarbij nagenoeg stabiel ten opzichte van 2015.’
Volgens de onderzoekers neemt het gebruik van smartphones voor het doen van online-aankopen in 2016 verder toe en laat deze ontwikkeling een grotere stijging (68 procent ) zien dan de totale online-markt. Toch worden nog verreweg de meeste online-aankopen via een laptop of desktop gedaan (74 procent), waarbinnen de desktop minder vaak gebruikt wordt dan vorig jaar (van 34 procent naar 31 procent).
Het aandeel van de tablet blijft volgens de onderzoekers stabiel op veertien procent van alle online-aankopen. Het aantal aankopen via smartphones is gestegen van 8,9 miljoen in 2015 naar 14,9 miljoen in 2016. Het aandeel van de smartphone groeit daarmee van zes naar negen procent.
‘Opvallend’
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Het is opvallend dat de stijging van transacties met de smartphone weliswaar groot is, maar dat die transacties nog geen tien procent uitmaken van alle online-betalingen. We lopen daarmee fors achter op bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, waar al meer dan dertig procent van alle e-commercetransacties via de smartphone verloopt. In China ligt dit percentage zelfs boven de zeventig procent. Nederland heeft dus nog een lange weg te gaan, maar zal de achterstand door het gebruik van nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce-apps in de komende jaren kleiner maken.’
De smartphone wordt relatief veel gebruikt voor het kopen van media en entertainment (13 procent), telecom (11 procent) en mode (10 procent). De stijging in het aantal aankopen via de smartphone is het grootst in de categorieën speelgoed (groei 268 procent ) en fashion (groei 214 procent).
Hogere bedragen
De onderzoekers: ‘Niet alleen het aantal aankopen via de smartphone groeit ten opzichte van 2015, ook de aankoopbedragen via de smartphone nemen toe (stijging van 21 procent). Hiermee lijkt het vertrouwen in het betalen via de smartphone verder toe te nemen. Per aankoop op een telefoon wordt gemiddeld 68 euro uitgegeven, waar dit in 2015 nog 56 euro was. Ook het gemiddelde aankoopbedrag op de tablet neemt toe, van honderd euro naar 104 euro.
Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland: ‘Bijna een kwart van alle online-aankopen gebeurt vanaf een mobiel apparaat. Mobiel afrekenen wordt steeds makkelijker. Zo kan tijdens een aankoop op desktop of laptop de betaling met behulp van iDEAL QR-codes worden afgerond op smartphone of tablet, zonder extra inlogapparaatje. Dat schept veelbelovende vooruitzichten voor de verdere groei van mobiel betalen bij webwinkels.’
De mobiele aankopen worden het liefst thuis gedaan: 81 procent van de respondenten geeft aan de laatste mobiele aankoop via de smartphone vanuit huis te hebben gedaan. Bij de tablet is dit zelfs 96 procent.
iDEAL
Binnen het betalingsverkeer via smartphones is volgens de onderzoekers een verschuiving in betaalmethoden terug te zien. iDEAL versterkt haar positie binnen smartphone-betalingen en is inmiddels ook in dat segment de populairste betaalmethode. 47 procent van alle aankopen die via de smartphone worden gedaan, verloopt via iDEAL. In 2015 lag dit aandeel nog op 39 procent.
De onderzoekers: ‘Dit gaat binnen dit segment vooral ten koste van het aandeel van creditcards (afname van 22 naar 16 procent) en PayPal (van 10 naar 7 procent). Bijna de helft van de aankopen werd afgehandeld met online-betaaldienst iDEAL. Dat vergrootte het marktaandeel van 39 naar 47 procent.’ Het aandeel van iDEAL steeg van 56 procent naar 57 procent.
Er is ook ruimte voor nieuwkomers, zo blijkt. AfterPay laat de grootste groei zien in aantal aankopen (49 procent) en ziet haar aandeel groeien van twee naar drie procent.
‘Ook incassomachtigingen en creditcardbetalingen blijven populair op het web. Samen vertegenwoordigen deze betaalmethoden een marktaandeel van achttien procent. Acceptgiro wordt steeds minder gebruikt: het aandeel daalt van vier naar drie procent’, stellen de onderzoekers.