Waren het jaren geleden Nederlandse bedrijven die naar Silicon Valley trokken voor inspiratie en investeringskapitaal, inmiddels weten bedrijven uit 'de vallei' ook de Nederlandse technologiesector te vinden. Terecht: Nederland heeft op technologisch vlak het nodige te bieden en de potentie om zich tot de Silicon Valley van Europa te ontwikkelen.
Wie wil weten welke technologieën over een aantal jaar ons dagelijks leven gaan bepalen, boekt een vliegticket naar San Francisco en doet een rondje Silicon Valley. Daar zitten sinds decennia de bedrijven die onze digitale toekomst vormgeven.
De impact die ondernemingen als Google, Apple, Facebook en Airbnb op ons leven hebben gehad, is nauwelijks te overschatten. En nog steeds duiken er nieuwe bedrijfjes op die eenzelfde potentie hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ondernemers van over de hele wereld bij bosjes naar ‘the Valley’ afreizen om een kijkje te nemen in wat je de kraamkamer van de technologie mag noemen.
Tech-steden
Ook dichter bij huis gebeuren er interessante dingen. Sterker, onze hoofdstad ontwikkelt zich meer en meer tot tech-hotspot van Europa. Dat ligt enerzijds aan de combinatie van gunstige randvoorwaarden, zoals de tweetaligheid van de bevolking, het prijsniveau dat vergeleken met andere internationale hotspots relatief gunstig is, de bereikbaarheid en het algemene voorzieningenniveau.
Op basis van deze criteria eindigde Amsterdam onlangs op de vierde plek – na Austin, San Francisco en New York – in een wereldwijd onderzoek naar de aantrekkelijkste tech-steden. Maar we doen onszelf tekort door te denken dat alleen dit soort factoren bepalend zijn voor het succes. Want er gebeurt veel meer, met als resultaat dat de interesse vanuit het internationale bedrijfsleven voortdurend toeneemt.
Een mooi voorbeeld is Amsterdam Data Science, een samenwerkingsverband tussen de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, de Hogeschool van Amsterdam en het Centrum voor Wiskunde & Informatica. Wetenschappers en bedrijfsleven werken hier samen aan nieuwe technologische ontwikkelingen, waarbij big-data de verbindende factor is. Dit soort publiek-private samenwerking op onderzoeksgebied werd in Nederland niet zo gek lang geleden met grote scepsis bekeken. Maar tijden veranderen en inmiddels is het niet eens meer ongebruikelijk dat wetenschappers eigen bedrijfjes oprichten. En terecht, want juist de nauwe verwevenheid tussen onderzoek en bedrijfsleven heeft het vruchtbare innovatieklimaat in Silicon Valley grotendeels bepaald. Als we een voorbeeld willen nemen aan wat er daar gebeurt, is het niet meer dan logisch dat we deze manier van werken adopteren.
Onderzoekshub
Inmiddels zien ook buitenlandse bedrijven dat hier interessante dingen gaande zijn. Zo is het aanwezige talent in Amsterdam voor het jonge Amerikaanse bedrijf Databricks, een snel groeiende belofte vanuit Silicon Valley, aanleiding geweest hier een onderzoekshub te starten.
Ook chipfabrikant Qualcomm uit San Diego is twee jaar geleden op het Amsterdamse Science Park een onderzoekslab voor machine-learning begonnen. Dit soort ontwikkelingen levert een waardevolle bijdrage aan het ontstaan van een vruchtbaar investeringsklimaat voor buitenlandse tech-bedrijven.
Hippo ondervond dit toen Silicon Valley-bedrijf BloomReach interesse toonde. Ook BloomReach houdt zich bezig met big-data en machine-learning en dus was Amsterdam een interessante uitvalsbasis om de Europese markt te betreden. Sinds oktober vorig jaar maakt Hippo officieel onderdeel uit van BloomReach en zou je dus kunnen zeggen dat het een Silicon Valley-bedrijf in Amsterdam is.
Maar nog meer is dit een welkome ontwikkeling voor Amsterdam als tech-hotspot.
Universiteiten
Maar laten we de rest van Nederland vooral niet vergeten. Ook aan de universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede gebeuren razend interessante dingen. Zo werden studenten van de TU Delft onlangs nog eerste in de Hyperloop-competitie van Elon Musk en wonnen zij afgelopen jaar de Amazon Picking Challenge.
Daarnaast bezetten het Nuon Solar team uit Delft en het Solar Team Twente de eerste en tweede plaats bij de Bridgestone World Solar Challenge 2015. En in de regio rondom Eindhoven is zojuist een zeventig kilometer lang testtraject aangewezen voor zelfrijdende auto’s en vrachtwagens die via WiFi in colonne rijden en verkeerslichten die communiceren met aankomend verkeer. Ontwikkelingen die Nederland interessant maken voor buitenlandse bedrijven en investeerders en – minstens zo belangrijk – jongeren doen warmlopen voor een technische studie.
Laten we daarom naast het stimuleren van de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, vooral ook investeren in ons technisch onderwijs. Dan ziet de toekomst van Nederland als Europese Silicon Valley er bijzonder rooskleurig uit.