Als je de berichten in de media volgt, kom je veel uitspraken tegen die voor onzekerheid kunnen zorgen onder ict-specialisten. Is er voor jou over een x aantal jaar nog wel een toekomst nu robotisering veel banen wegneemt? Zijn er over een aantal jaar nog wel banen genoeg voor iedereen?
Trend: ICT als enabler
Aan de andere kant hoor je juist verhalen die het tegenovergestelde stellen. De kostprijs van producten die nu worden gemaakt en geleverd, bestaat voor een groot deel uit kosten voor personeel en onroerend goed. Om de prijs te verlagen, wordt ict gedefinieerd als dé enabler voor de toekomst. Er is een grote behoefte aan ict-professionals die voor de nodige innovaties kunnen zorgen. Wellicht zonder ict geen toekomst. Maar wie gaan dit realiseren? Over welk talent moet je beschikken om dit te bewerkstelligen? De ’war-for-talent’ neemt steeds grotere vormen aan. Iedereen is op zoek naar die specifieke persoon die aan het profiel voldoet om zijn bedrijf door deze transitie te loodsen.
Praktijkvoorbeeld |
Dennis (40) is beheerder bij een ict-organisatie. De afgelopen jaren heeft hij zich flink verdiept in ITIL, Prince2 en Linux. Hij is nu senior en geniet veel aanzien binnen de organisatie. Pasgeleden is er een nieuwe manager binnengekomen die beheerprojecten ineens wil gaan doen volgens de Scrum-methode. Gekke vent. Maar hij is zo’n commercieel typje en zoals je weet blijven die niet zo lang. Wat is er mis met het gewone changeproces en een gedegen PID? Medewerkers als Dennis kennen we allemaal en ik durf te stellen: dit kan best wel eens de gemiddelde ict’er zijn. In het begin van onze carrière investeren we veel energie en tijd aan het ontwikkelen van skills en kennis, maar als de certificaten binnen zijn, wie blijft zich dan verdiepen in de nieuwe ontwikkelingen? In diverse media hoor je uitspraken die je doen afvragen of er voor jou nog wel een toekomst is in de ict. Automatisering en robotisering nemen veel banen weg en de vraag is dan ook of er nog wel genoeg banen zijn. |
Trend: zij-instroom
De behoefte aan innovatie door ict-oplossingen is binnen alle onderdelen van het bedrijfsproces aanwezig. Hierdoor zie je een diversiteit aan veranderingen ontstaan. Waar in het verleden vaak een aantal specialisten een oplossing bedachten, zie je nu dat er meerdere rollen geïntegreerd worden. Business controllers bouwen eigen macro’s en inkopers maken gebruik van cloud-oplossingen als TenderNet. Deze zogenaamde zij-instroom in de ict-wereld betekent een grote verandering in de functiehuizen van organisaties en dit vraagt ook wat van de wereld van opleidingen. In de huidige functiehuizen zie je vaak competentie-silo’s. Het ’standaard’ ontwikkelpad waarin het groeiprofiel van junior naar senior is opgenomen, zal dan ook verdwijnen.
Trend: verschillende methodiek
Ook zie je dat bedrijfsprocessen van organisaties veranderen. De methodiek die deze veranderingen initieert, verschilt en kan uit de gehele organisatie komen. Waar Lean steeds vaker zichtbaar wordt om bedrijfsprocessen aan te passen of te versnellen, zie je ook dat Scrum gebruikt wordt om sneller tot resultaat te komen. Deze veranderingen zijn vooral intern gedreven.
Outsourcing van activiteiten die niet tot het primaire proces behoren, zien we al langere tijd als trend. Maar inmiddels zien we ook dat er steeds vaker wordt gekozen voor outsourcing van primaire onderdelen van het bedrijfsproces. Denk hierbij aan de keuze voor een internetportal of voor iDeal als betaalsysteem.
Kijkende naar bovenstaande trends merk je dat er vanuit alle mogelijke invalshoeken veranderingen worden geïnitieerd die direct of indirect een relatie hebben met jouw loopbaan. De conclusie mag dan ook zijn dat verandering de enige constante is. Het is aan jou om te bepalen hoe je hiermee omgaat. Mijn advies is: verdiep je in wat er gebeurt en sta ervoor open. De specialist, generalist, of visionair die je nu bent, ben je straks niet meer als je niet meegaat met de ontwikkelingen die om je heen plaatsvinden. Neem de regie over je eigen verandering!