Organisaties realiseren zich dat met data meer is te doen dan alleen opslaan en verwerken voor de strikt operationele processen. Met de juiste analyse zijn trends te ontdekken, bijvoorbeeld op het gebied van klantgedrag of productieproces. Daarnaast neemt het belang van wet- en regelgeving snel toe. Zo moeten Europese bedrijven op 25 mei voldoen aan de eisen van de General Data Protection Regulation (GDPR) van de EU.
De nieuwe EU-richtlijn gaat een stuk verder dan de bestaande Wet bescherming persoonsgegevens. Vereist de oude bepaling een reactief datamanagementbeleid, GDPR gaat uit van een proactieve aanpak. Zo moet een organisatie in de toekomst persoonlijke data actief verwijderen of aanpassen als iemand daar expliciet om vraagt. Dat vereist bovenop de traditionele beveiligingsmaatregelen organisatorische en technische maatregelen die gericht zijn op vertrouwelijkheid, integriteit en de beschikbaarheid van gegevens, zodat een organisatie compliant is met de nieuwe regelgeving.
Transparant
Parallel aan deze trend kiezen bedrijven voor een cloudstrategie, waarbij ze – afhankelijk van hun specifieke eisen – inzetten op een public, private of hybride cloud. Dat zorgt voor een nog grotere behoefte aan transparant datamanagement, omdat data dan verspreid over verschillende omgevingen staat opgeslagen.
Het ligt voor de hand te kiezen voor een gecentraliseerde aanpak voor wat betreft datamanagement. In de praktijk zien we dat bedrijven een dergelijke centrale benadering weliswaar op de agenda hebben, maar dat ze aan het eind van de rit toch weer voor een puntoplossing kiezen.
Puntoplossing
Die keuze heeft nadelen. Om te beginnen blijft er sprake van complexiteit. Losse oplossingen voor back-up en restore, archivering en eindpuntbescherming bijvoorbeeld vragen elk om beheerexpertise en -inspanning. Daarnaast blijft het lastig om goed inzicht te krijgen in alle data. Het is daarom verstandig om te kiezen voor een platformaanpak: alleen met een geïntegreerde aanpak is het mogelijk om anno 2017 te voldoen aan alle eisen op datamanagementgebied. Immers, daarmee realiseer je een integraal beeld van de data, ongeacht de locatie en de status. Dat geldt te meer nu de cloud voor de meeste bedrijven het uitgangspunt is van hun it-strategie. Maar zonder effectief datamanagement is nauwelijks een fatsoenlijke cloudstrategie te ontwikkelen, al was het alleen maar vanuit het oogpunt van compliancy en dataportabiliteit.
Dit zijn twee cruciale onderdelen van een cloudstrategie: voldoet de gekozen cloudoplossing aan de regels die gelden voor mijn bedrijf en kan ik zonder problemen overstappen naar een andere cloudleverancier als ik dat wil?
Koudwatervrees
Veel organisaties zien al snel beren op de weg als ze horen van een platform. Ze beschouwen dit als complex, duur en alleen passend bij heel grote organisaties. Die koudwatervrees is niet nodig als je – zoals Commvault doet – een modulair platform biedt dat volledig naar eigen inzicht is uit te breiden. Je kunt beginnen met back-up en restore, daar alle voordelen van plukken en verder uitbreiden als de business daarom vraagt.
Een puntoplossing beperkt, terwijl een platformaanpak het beste van twee werelden biedt: de juiste functionaliteit voor een bepaalde behoefte plus de mogelijkheid om nieuwe functionaliteiten toe te voegen, met dien verstande dat bestaand en nieuw volledig integreren. Het is de manier bij uitstek om een van de belangrijkste bedrijfsmiddelen – data – te beschermen en eruit te halen wat erin zit. De overtuiging groeit gelukkig dat data naast imago, medewerkers en bedrijfscultuur veel aandacht verdienen, omdat deze niet-tastbare assets in de meeste gevallen onvervangbaar zijn en daarom optimale bescherming verdienen.
2017 wordt het jaar van data en met een platformaanpak – zo nodig gefaseerd – kan het wat data betreft een prima jaar worden.