Verandering is lastig. Hoe groter en complexer een bedrijf, hoe meer bepaalde zaken op een bepaalde manier gebeuren. Dat maakt verandering, die zich onherroepelijk aandient, moeilijk. Die spanning zorgt ervoor dat jaarlijks twintig tot vijftig ondernemingen uit de Fortune 500 duikelen.
Ik zie steeds meer organisaties die technologie zo inzetten dat deze hun werkzaamheden volledig ondersteunt en hen helpt competitief te blijven. Executives die deze veranderingen ook in hun organisaties teweeg willen brengen, kiezen voor een zogeheten cloud first-beleid.
De vraag is niet langer ‘waarom zouden we de cloud gebruiken?’, maar ‘waarom zouden we de cloud niet gebruiken?’.
Waar begint een cloud first-beleid?
Sommige leidinggevenden beperken dit nieuwe beleid tot individuele bedrijfsonderdelen, anderen stellen het juist gelijk binnen het gehele bedrijf. Er is niet één juiste manier: het best is om de omvang te laten bepalen door ervaring, doelstellingen en beperkingen per bedrijfsonderdeel.
GE is een goed voorbeeld van een bedrijf met een groot aantal bedrijfsonderdelen dat onafhankelijk van elkaar opereert en zich op een ander punt op de weg naar de cloud bevindt. GE Oil & Gas is al vergevorderd en werkt ook in een cloud-first-operationeel model; andere bedrijfsonderdelen liggen niet ver achter. Capital One aan de ander kant, is cloud-first over de gehele linie.
Wie beheert een cloud first-beleid?
Wanneer het beleid binnen het hele bedrijf geldt, heeft het ook impact op andere departementen dan it. Inkoop, de juridische afdeling, finance en businessdevelopment kunnen allemaal helpen cloud first tot een realiteit te maken. Hoe meer deze departementen weten over hoe de cloud hun werkdruk verlicht, hoe meer zij kunnen focussen op wat belangrijk is voor hun bedrijf, en hoe actiever hun cloud first-rol binnen het bedrijf wordt.
In mijn tijd als cio van Dow Jones heb ik samen met onze finance-afdeling bij de implementatie van cloud first een escalatiepad gecreëerd. Elke hardware-aanvraag werd gemarkeerd, en elke afdeling die hardware boven cloud-oplossingen verkoos, werd gevraagd waarom de cloud voor hen niet voldeed. Pas na gegronde uitleg mocht die aanschaf worden gedaan. Er waren niet veel escalaties nodig voordat het hele bedrijf doorhad hoe serieus de it-afdeling over de cloud was. Na verloop van tijd hanteerden onze juridische afdeling en de inkoop- en productteams hetzelfde uitvraagscript.
Wanneer start je een cloud first-organisatie?
Ik ben altijd van mening geweest dat een cloud first-beleid pas mogelijk is nadat er voldoende ervaring met de cloud is opgedaan. Het afgelopen jaar heb ik echter veel executives ontmoet die zich allemaal in een andere fase van de reis bevonden. Ik merkte dat bedrijven al veel eerder in de reis cloud first-beleid uitrollen – soms nog voordat ze überhaupt ervaring hebben opgedaan.
Sommige bedrijven vinden hun businesscases dermate overtuigend dat ze die ervaring helemaal niet nodig hebben. Op dit moment werk ik samen met een onderneming uit de Fortune 100; zij vindt dat ontwikkelaars op zijn minst vijftig procent productiever kunnen zijn wanneer zij volledig getraind zijn in het gebruik van de AWS-omgeving. Dit bedrijf heeft meer dan tweeduizend ontwikkelaars tot zijn beschikking, dus zullen er op jaarbasis duizend extra mandagen aan ontwikkelingstijd zijn. Dat klonk zo aantrekkelijk dat zij hun journey begonnen met een cloud first-mentaliteit.
Pas het verstandig toe
Iedereen die met mij heeft samengewerkt, weet dat ik niet bepaald fan ben van top down-beleid – tenzij het absoluut noodzakelijk is. Maar wanneer het spaarzaam gebruikt wordt, kan het een effectieve manier zijn voor leiders om verandering in gedrag teweeg te brengen.
Verder kan het helpen om veranderingen te versnellen, en iedereen helpen te begrijpen wat nu de prioriteiten voor het bedrijf zijn. Goed geïmplementeerd beleid gaat gepaard met een goed doordacht communicatieplan dat ervoor zorgt dat het gehele bedrijf het beleid snapt, en hoe het de rol van medewerkers zal beïnvloeden. Communicatie maakt het verschil tussen goede en uitstekende leiders.