Voor de twaalfde editie van de Computable Awards is Computable op zoek naar het succesvolste digital innovation-project in de Nederlandse ict-markt van het afgelopen jaar. In deze contest zijn prijzen te winnen door bedrijven, projecten en personen die zich volgens Computable-lezers nadrukkelijk hebben onderscheiden. De digital innovation-projecten zijn nog tot en met donderdag 13 april voor te dragen, waarna op 31 oktober in het Beatrixgebouw in Utrecht de feestelijke prijsuitreiking volgt.
Net als voorgaande jaar reikt Computable een award uit voor projecten die gericht zijn op het realiseren van een digitale innovatie. Om in aanmerking te komen voor deze ict-prijs, moet het project afgelopen jaar op de een of andere manier een belangrijke rol hebben gespeeld in of voor de Nederlandse ict-markt. Het kan gaan om projecten die bijvoorbeeld een digitale transformatie behelsden, maar ook projecten waarbij een nieuwe technologie of innovatie de key driver was, komen in aanmerking voor deze prijs.
Voordrachten
In de voordracht moeten de volgende vier punten worden onderbouwd: algemene beschrijving van het project (max. 500 woorden), de complexiteit en/of risico’s in/van het project (max. 200 woorden), de toegevoegde waarde voor de interne of externe klant (max. 200 woorden) en de originaliteit en/of innovatieve kracht van/in het project (max. 200 woorden). Digital innovation-projecten binnen de ict-markt zijn tot en met donderdag 13 april in te dienen.
De algemene jury van de Computable Awards 2017 bestaat uit Jeroen Aris, Fred Bons, Dion Kotteman, Geke Rosier, Reza Sarshar, Bernard Vuijk en Alexander Wijninga. De juryleden oordelen over alle voordrachten in de categorie Digital Innovation of the Year, bepalen wie er genomineerd gaan worden en wijzen uiteindelijk de winnaar in deze categorie aan. Mocht de jury het nodig achten, dan kan zij net als in de andere projectcategorieën besluiten tot een tussentijds juryberaad.
Winnaar 2016
In de categorie ‘Digital Innovations of the Year’ won vorig jaar Philips HealthTech met het verbeteren van de patiëntervaring. Philips heeft er fundamenteel voor gekozen om zich op te splitsen in twee bedrijven: HealthTech en Lighting Solutions. Binnen Philips HealthTech wordt gewerkt aan de ideale patiëntervaring door nieuwe oplossingen te zoeken die de zorg wereldwijd verbeteren en uitbreiden. Digitaal is voor Philips HealthTech bij deze ambitieuze omvorming van groot belang. Tijdens het uitzetten van de strategie worden al stapsgewijs resultaat getoond. In 2012 werd er een business case ontwikkeld voor drie jaar. Ook werden er benchmarks gedaan met vergelijkbare bedrijven binnen en buiten de branche.
Het project besloeg de volledige Customer Decision Journey en bestond uit vijf grote blokken: Demand Generation, eCommerce, Post-Sales, Analytics (romi, return on marketing investment) en New Digital Propositions. Via een Agile-methode werd een meerjarig programma uitgerold en er moest flink geïnvesteerd worden in back-end it-systemen als Eloqua, SFDC, Hybris en CQ5.
Aandragen
Draag nu een digital innovation-project in de Nederlandse ict-markt aan en wie weet zien we dat project terug als winnaar van een Computable Award op 31 oktober 2017. De categorie ‘ICT-project van het jaar in het grootbedrijf‘ staat tot en met 30 maart open voor voordrachten, die van ‘ICT-project van het jaar in de zorg’ tot en met 6 april. Bij de Nederlandse startups kan er langer voorgedragen worden.