Dat was schrikken toen we de kop lazen van het Computable Journaal: De sensoren nemen het over!. Het is zover, dacht ik, the internet of things gaat mijn leven bepalen. Niet de apen of zombies nemen de planeet over, maar de sensoren. Ze doen het heel sneaky. Ze beginnen met lantarenpalen die zo maar aangaan als het een beetje donker wordt, daarna gaan ze in je auto zitten en voor je het weet kun je niet meer pinnen.
Met name de auto-industrie is weg van sensoren. Auto’s gaan tegenwoordig ook niet meer kapot, maar hebben een storing. Vroeger had je op je dashboard alleen een meter voor de snelheid en een meter om te kijken of je moest tanken. En natuurlijk een lampje die ging branden als de olie op was, maar zodra deze ging branden was de motor al kapot.
Kapotte sensor
Ik weet nog heel goed dat ik voor het eerst een auto kocht vol met sensoren. Super handig, volgens de autoverkoper, totdat ineens het lampje van de bandenspanning ging branden. In de garage bleek dat de bandenspanning nog prima was maar dat de sensor kapot was. ‘Ach, zo’n sensortje kost hooguit een paar tientjes’, zei hij de monteur, ‘dus dat valt mee’. ‘Maar’, zei hij erachteraan, ‘de motor moet er wel uit’, dus de reparatie kostte me alsnog negenhonderd euro.
We willen graag dat sensoren het overnemen, want we willen zelf niet meer opletten. Zo zijn we inmiddels ook al vijf jaar bezig met het testen van zelfrijdende auto’s. Van de week werd bekend dat het traject Tilburg-Helmond gaat worden gebruikt om zelfrijdende auto’s te testen. Logisch dacht ik, als daar een ongeluk gebeurt dan is dat natuurlijk niet zo erg. Ik zou op dat traject alleen niet met carnaval gaan testen.
Parkeersensoren
Mijn enige angst is dat we met al die sensoren zelf niet meer gaan opletten op die momenten dat het wel nodig is. Ik bedoel, het is inderdaad superhandig dat mijn auto parkeersensoren heeft. Ik kan bijna letterlijk met mijn ogen dicht parkeren. Ik vergeet alleen wel eens dat de auto van mijn vrouw geen parkeersensoren heeft. Dat is ook niet goed voor de bankrekening.
Haha. Mijn auto is 18 jaar oud en blijft maar rijden. Ik hoor inderdaad van mijn garage dat de elektronica tegenwoordig een groot probleem is. De rest blijft wel heel.
Nu nog stoelen die langer dan 18 jaar meegaan.
Toch hebben de sensoren kennelijk ook voordelen. Want vorige week gaf het dashboard van onze Renault Scenic (zit ook vol met die dingen) aan dat we maar liefst drie lekke banden hadden. Maar we konden wel gewoon doorrijden. Als ik vroeger drie lekke banden had kwam ik geen meter vooruit!
Toch hebben de sensoren kennelijk ook voordelen. Want vorige week gaf het dashboard van onze Renault Scenic (zit ook vol met die dingen) aan dat we maar liefst drie lekke banden hadden. Maar we konden wel gewoon doorrijden. Als ik vroeger drie lekke banden had kwam ik geen meter vooruit!