Internetreus Google doneert 500.000 euro aan DigiLeerKracht, een scholingsprogramma voor basisschoolleraren. Het programma moet tweeduizend leerkrachten van geselecteerde basisscholen ondersteunen op het vlak van computational thinking. Dat is een term die wordt gebruikt voor het nadenken over de inzet van digitale tools om een probleem op te lossen.
Het lesprogramma wordt gesteund door VHTO, een landelijk expertisebureau dat zich inzet voor meisjes en vrouwen in bètavakken en techniek. De initiatiefnemers: ‘Computational Thinking is het creatief nadenken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen. VHTO gaat leerkrachten daarbij ondersteunen met een scholing- en supportprogramma, dat mogelijk wordt gemaakt door Google.’
Google en VHTO benadrukken het belang om kinderen voor te bereiden op een digitale toekomst. ‘Dat begint al op de basisschool. Over tien jaar betreden leerlingen die nu in groep 7 zitten een compleet andere arbeidsmarkt, met beroepen die nu nog niet bestaan. Daarom moeten we kinderen de kennis en vaardigheden meegeven die hen voorbereiden op deze nieuwe digitale wereld. Leerkrachten in het basisonderwijs spelen een cruciale rol bij het aanleren van deze digitale vaardigheden, waaronder Computational Thinking.’
Volgens Leah Postma, die binnen Google Nederland verantwoordelijk is voor projecten binnen de publieke sector, is Nederland één van de digitale koplopers wereldwijd. ‘Maar om aan kop te blijven is investeren in de digitale vaardigheden van de toekomst cruciaal. Slechts twee op de tien Nederlandse studenten kiest voor een technische studie na de middelbare school, terwijl de vraag op de arbeidsmarkt voor technici vier op de tien is.’, aldus Postma. Ze stelt dat Google wil helpen om die kloof te overbruggen door initiatieven zoals DigiLeerKracht. Het programma moet bijdragen aan het vergroten van digitale vaardigheden bij jongeren in het onderwijs.
10-punten plan
In het scholingsprogramma DigiLeerKracht krijgen tweeduizend geselecteerde scholen een uitnodiging om per school één leerkracht deel te laten nemen aan een gratis meerdaagse scholing waarin leerkrachten worden getraind op diverse aspecten van computational thinking. Bij die selectie ligt de nadruk op scholen die nog weinig kennis van dat onderwerp in huis hebben, of nog weinig initiatieven op het gebied van ict-lessen hebben ontplooid. Nederland telt in totaal ruim zesduizend basisscholen.
Tijdens het scholingsprogramma maakt elke leerkracht een 10-punten plan om computational thinking een plek te geven binnen de school. Hierbij wordt de leerkracht ondersteund door een vrouwelijke it-professional of Informaticastudente. Leerkrachten vormen samen een regionaal netwerk om lesmateriaal, tips en ervaringen uit te wisselen.
Het programma gaat van start in schooljaar 2017-2018 en zal gedurende twee schooljaren lopen. De lancering van DigiLeerKracht vond plaats op 27 maart 2017 in Rotterdam. Die stad is dit schooljaar (2016-2017) uitgeroepen tot onderwijsstad van Nederland. De start van het programma werd verricht door Hugo de Jonge, wethouder Onderwijs, Jeugd en Zorg in Rotterdam.
Videoboodschap Prins Constantijn
Prins Constantijn, speciaal gezant van StartupDelta, de belangenorganisatie voor start-ups in Nederland, zei in een videoboodschap dat leraren een belangrijke rol spelen in het begeleiden van kinderen in een samenleving die in snel tempo digitaliseert.
Volgens de prins hoeven docenten zich geen zorgen te maken over het feit dat leerlingen vaak meer weten van techniek en digitalisering dan hun leraren. Docenten kunnen leerlingen juist helpen om technologie beter te gebruiken, zelf te produceren en er verantwoordelijk mee om te gaan, luidt zijn boodschap.
Codeweek
Er zijn in het basisonderwijs verschillende initiatieven van ict-leveranciers, zoals de codeweek, waarin leerlingen leren programmeren. In 2016 braken Nederlandse basisscholieren nog het wereldrecord programmeren. Die initiatieven waren tot nu toe vooral gericht op de leerlingen. DigiLeerKracht richt zich specifiek op leraren.
Begin maart 2017 riepen verschillende partijen uit de ict-branche het toekomstige kabinet op om ict-onderwijs te verankeren in een nieuw regeerakkoord.