Fintech-toepassingen maken klassieke fouten waar de ict al eerder over is gevallen. Dit is de discussie-stelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De financiële sector stort zich op technologie voor nieuwe producten en diensten. Daarbij worden echter fouten gemaakt die in de bredere ict-wereld al eerder zijn gemaakt. Zo is er te weinig oog voor security, vertelt topman Frederic Haché van Finance Watch aan BNR. Wel is er veel aandacht voor besparing, maar dan vooral ten gunste van de financiële firma’s zelf.
BNR’s radio-item begint met: ‘Uw bank, uw verzekeraar, uw pensioenbeheerder en alle andere financiële dienstverleners. Ze zijn allemaal druk bezig met het drukken van de kosten door het toepassen van technologie’.
Luttele honderden miljarden worden geïnvesteerd. Alleen is het belang van de uiteindelijke klant, van de eindgebruikers, niet genoeg in beeld. Net zoals ict-investeringen jarenlang slechts zijn gezien als besparingsmiddel, in plaats van als fundament voor bedrijfsinnovatie of zelfs marktdisruptie.
Fintech loopt in klassieke valkuilen waar de ict al eerder in is gevallen. Wat vind jij?
Ik vind dat de kreet “fintech” een veel te brede paraplubegrip is. De financiele wereld is al jaren bezig (of claimt dat in elk geval) om middels ict kosten te besparen. Wat wordt nu verstaan onder “fintech”?
Is dat de beroemde blockchaintechnologie? Als dat zo is: noem het dan zo.
En al jaren komen besparingen niet zichtbaar ten goede van de klanten. De “smoes” is dat kostenverhogingen zijn voorkomen, die claim is echter niet voldoende onderbouwd.
In seminars geef ik vaak twee redenen aan waar het ‘security’ wijs, zo vaak mis gaat en waarom.
IT ICT Besparings motor
De wetmatigheden en middel onder IT/ICT heeft maar één doel: Besparen.
Als u dit niet op uw netvlies heeft, dan krijgt u daar de keerzijde voor terug: Heel veel vaak hele hoge rekeningen. Veel commerciele bedrijven en toeleveranciers staan niet te trappelen u dit te vertellen want stel je toch eens voor dat u als klant zijnde, ontdekt dat u in 50% van de gevallen met minder dienstverlening of afname van producten net zo goed toe kunt.
IT/ICT 100% voorspelbaar
Een tweede aspect is dat IT/ICT, de materie er onder, 100% voorspelbare materie is. Dit aspect is maar bij zeer weinig professionals bekend en als commercie of toeleveraar dit zelf zou weten, zouyden zij u dit zeker niet vertellen.
Elke stap, op elk niveau binnen IT/ICT, is namelijk afhankelijk van vooraf gedefinieerde waarde, dus 100% voorspelbaar.
Winstbejag en werving en selectie
Het grote manco is dat er een enorme verwatering aan is gekomen van expertise van professionals. Immers, door de banken veroorzaakte crisis noopt dat werkgevers voor het laagste tarief op zoek gaan naar professionals. Men wil daarin voor zo weinig mogelijk geld het grootste ’talent’. Dus de senior professional wordt vrijwel niet in overweging genomen als kandidaat omdat die al rap te duur zou zijn.
Als men met nootjes betaald, krijgt men aapjes
Recruiters die vaakst roepen dat zij het ‘Talent’ maar niet kunnen vinden, zeggen feitelijk, ‘Ik kan dat Talent niet vinden…’. Dat komt dan weer door de manier waarop men werving en selectie bedrijft. Wat men wel krijgt zijn de goedkoopste krachten waarvan je natuurlijk niet meer kan vragen of zij standaard ook oog en begrip hebben voor security. Want dit is uiteindelijk de reden van het security probleem.
Want sec gesteld behoort elke IT/ICT dienstenleverancier en professional te weten dat Security gewoon standaard deel uit maakt van elk niveau en elke IT ICT discipline. Hier geen oog voor hebben? Betekend zeker finainciele naam en reputatieschade.