Medewerkers die altijd en overal uitstekend met elkaar en klanten samenwerken. Flexibeler zakendoen, tijd en geld besparen. Om deze zaken te realiseren maken organisaties in toenemende mate gebruik van Skype for Business, ook voor telefonie. Microsoft is Skype for Business in toenemen de mate aan het ontwikkelen binnen Office 365. Ook wel bekend als Cloud PBX (licentie) in Microsoft Office 365. Deze cloudoplossing gaat op termijn de noodzaak vervangen voor implementatie van Skype for Business-servers waardoor gebruikers via Office 365 kunnen telefoneren. Is dit uw kans om te profiteren van bellen in de cloud?
Iedereen is het er wel over eens dat werken in de cloud niet meer weg te denken is uit de moderne bedrijfsvoering. Hierin past ook de introductie van Cloud PBX, de evolutie van Skype for Business in Office 365. Maar de keuze voor het geheel of gedeeltelijk in de publieke cloud onderbrengen van de Skype for Business telefonieomgeving wordt er niet makkelijker op. Er zijn steeds meer oplossingen en mogelijkheden ontstaan, waarbij het niet altijd eenvoudig te bepalen is welke optie het beste bij uw organisatie past. Wat is voor u de beste oplossing: On-Premise, Private Cloud, Public Cloud of een hybride variant?
Trend
De trend in de markt is duidelijk: uiteindelijk zullen veel bedrijven de volledige overstap naar Public Cloud oplossingen maken voor hun gehele IT en communicatie-infrastructuur. De meeste bedrijven zullen echter nog niet in staat zijn om binnen korte tijd volledig over te stappen. Deze oplossingen zijn nog sterk in ontwikkeling. Dit geldt ook voor Microsoft Cloud PBX voor bedrijfscommunicatie. Basis telefoniefunctionaliteiten worden wel ondersteund, maar geavanceerde functionaliteiten als contact center, antwoord groepen, integratie met een bestaande telefooncentrale of analoge telefonie nog niet. Daarom is een volledige overstap naar de Public Cloud niet altijd de beste keuze.
Stapsgewijze overgang
Wanner u kiest voor de overstap naar de Public Cloud is een stapsgewijze overgang aan te raden. Het grootste deel van het telefonieverkeer zal dan verlopen via Cloud PBX, terwijl een ander deel van de gebruikers de cloudoplossing zal gebruiken. Door een goede integratie is de ervaring voor beide gebruikersgroepen gelijk. Dit is de beste manier om ervoor te zorgen dat de organisatie ten alle tijden over alle functionaliteiten op telefoniegebied beschikt die nodig zijn. Daarnaast kunt u ook de investeringen in de huidige oplossingen blijven benutten.
Een hybride oplossing biedt dus het beste van twee werelden. Aan de ene kant profiteert het bedrijf van de uitgebreide voordelen van Unified Communications via Private Hosted of een On-Premise omgeving, terwijl anderzijds de voordelen van Public Cloud optimaal benut worden.
Strategie en advies
Elke vorm heeft voor- en nadelen. Daarom is het belangrijk dat u met een deskundige partij samenwerkt die denkt vanuit uw (IT) strategie, business en bedrijfsprocessen. En die over de kennis beschikt om te kijken hoe deze ingevuld moet worden met Skype for Business en Office 365. U wilt er immers zeker van zijn dat de oplossing waar u in investeert nú zijn vruchten afwerpt en ook in de toekomst van waarde is.
Wilt u hier meer over weten? In het whitepaper De evolutie van Skype for Business in Office 365 leest u alles over de mogelijkheden die Microsoft Cloud PBX biedt en hoe u hiervan kunt profiteren.