Met Skype for Business is iedereen in je organisatie altijd en overal bereikbaar, of het nu gaat om e-mail, videovergaderingen of telefonie. StartReady helpt bedrijven met hun transitie naar Universal Communications-oplossingen door middel van implementatie, adoptie en continuering.
Computers en mobiele apparaten spelen een sleutelrol in ons contact met anderen. Sinds de aanvang van dit decennium zijn ze razendsnel uitgegroeid tot multifunctionele communicatie-apparaten. Wat begon met e-mailen groeide sinds het begin van de eeuw uit met instant messaging, videobellen en het delen van bestanden en beeldschermen.
‘Bijna alle bedrijven hebben daar tot bepaalde hoogte ervaring mee’, weet Lucas Wensing, mede-oprichter en CEO van StartReady. ‘Maar als medewerkers een telefoontje willen plegen grijpen ze vaak nog naar een compleet ander apparaat, zoals een vaste telefoon of smartphone. En eigenlijk is dat heel gek.’
Sinds 2008 helpt StartReady bedrijven bij hun transitie naar Skype for Business, een totaaloplossingen voor communicatie die gebruikers in staat stelt te chatten, bestanden te delen en videogesprekken te voeren. Hoewel wereldwijd meer dan 100 miljoen mensen het voormalige Microsoft Lync gebruiken, wordt telefoneren via Skype for Business veelal over het hoofd gezien.
‘Het is een laatste stap die organisaties vaak niet durven nemen’, weet Wensing, wiens bedrijf organisaties gecontroleerd laat overstappen van traditionele communicatie naar cloud communications. ‘Maar pas door ook telefonie via Skype for Business te laten verlopen worden medewerkers pas écht altijd en overal bereikbaar. Zo’n overstap levert hen al gauw dertig minuten tijdswinst per persoon per dag op.’
Meer bedrijven maken de transitie
‘Steeds meer bedrijven realiseren zich dat hun communicatie-oplossing net niet af is’, aldus Wensing. ‘De telefooncentrale inruilen is de laatste stap in het overgaan naar het nieuwe werken, waarin iedereen kan werken waar en wanneer hij maar wil en niet wordt afgerekend op aanwezigheid, maar op resultaat. Maar we zien dat bedrijven klaar zijn om deze transitie te maken.’
Het succes van het nieuwe werken staat of valt bij bereikbaarheid, weet Wensing. Maar als organisatie de telefonie overhevelen van de oude vertrouwde telefooncentrale naar Skype for Business heeft soms wel wat voeten in de aarde. Niet op technologisch vlak, maar wel voor het personeel.
‘Als je in één keer alle telefoons van bureaus verwijdert en mensen vertelt dat ze voortaan met de computer gaan bellen, dan stuit je op weerstand’, redeneert Wensing, wiens bedrijf een serious game liet ontwikkelen om werknemers van klanten te helpen bij het overstappen naar de nieuwe situatie. ‘Verandering is vaak moeilijk voor mensen.’
En dat terwijl de voordelen legio zijn. Skype for Business integreert telefonie in de werkplek en doet dienst als volwaardige telefooncentrale, waarin ook internationale vestigingen, nummerplannen en belschema’s zijn geïntegreerd. Dat maakt samenwerken binnen de organisatie, maar ook contact met leveranciers en klanten makkelijker.
Flinke besparingen
Inmiddels heeft StartReady al bij meer dan 200 organisaties oplossingen voor Skype for Business geïntegreerd, waaronder Univé, Bovag, de Universiteit Twente, Holland Casino en het UWV. In totaal communiceren dagelijks meer dan 140.000 eindgebruikers middels de vaak op maat gemaakte oplossingen van het Uithoornse bedrijf.
En dat levert ze flinke besparingen op: alleen al het vervangen van de telefooncentrales bespaart 40 tot 60 procent op de PBX-kosten, berekende StartReady. Tegelijkertijd gaan internationale telefoonkosten met 50 tot 70 procent omlaag en zijn organisaties 15 tot 30 procent minder geld kwijt aan huisvesting.
Ook op het gebied van beheer levert het vervangen van de telefooncentrale door Skype for Business besparingen op. StartReady neemt alle beheerstaken over, of de gekozen oplossing nou on-premise of in de cloud gerealiseerd wordt. Ook nieuwe innovaties worden standaard ondersteund, terwijl StartReady ervoor zorgt dat de organisatie nooit zonder telefonie komt te zitten.
‘Organisaties zijn gewend dat telefooncentrales het altijd doen, zelfs als de stroom uitvalt. Maar als het een keer mis gaat, kost het lokaliseren van het probleem heel veel tijd’, aldus Wensing. ‘Onze systemen voeren continu automatisch technische en functionele tests uit waarbij ze kijken of alle verbindingen nog werken. Daardoor kunnen eventuele problemen, mochten ze zich onverhoopt aandienen, snel verholpen worden. Zo is en blijft iedereen in de organisatie altijd en overal bereikbaar.’
StartReady helpt bedrijven de transitie te maken van klassieke telefonie naar cloud communications. Wilt u meer weten over de moderne werkplek met Skype for Business? Lees hier verder.