CeBIT krijgt in 2018 een nieuwe opzet. De ict-vakbeurs die normaal in de maand maart plaatsvindt, verhuist naar juni. Beursorganisator Deutsche Messe wil een jong publiek trekken en kiest voor een campus-opzet. De open ruimtes tussen de beurshallen krijgen overdekte paviljoens waarin plaats is voor presentaties, workshops en festiviteiten die jongeren moeten aanspreken.
De beursorganisator schrijft in een toelichting dat het de opzet verandert om beter aan te sluiten op de belevingswereld van generatie Y (geboren tussen 1982 en 2001). De opzet van een handelsbeurs gaat overboord en maakt plaats voor een campusopzet waarbij het evenement meer trekken van een festival krijgt.
‘Op de beurs moet meer ruimte zijn voor beleving, presentaties, innovatie en gesprekken tussen ict-leveranciers en politiek over de digitalisering van de samenleving. De centrale thema’s zijn digitale bedrijfstransformatie, een presentatie- en sprekersprogramma en startups en innovatie’, aldus de beursorganisatie.
CeBIT 2018 wordt gehouden van 11 tot 15 juni 2018 in Hannover. Op de eerste dag staat de dialoog tussen ict-bedrijven en beleidsmakers centraal. De dinsdag, woensdag en donderdag zijn gericht op de economische voordelen van digitalisering, digitale innovatie en discussies over innovatie en ict. De beursorganisator schaart die thema’s onder de begrippen” ‘d!conomy’, ‘d!tec’ en ‘d!talk’.
Op vrijdag stelt de organisator een deel van het beursfestival open voor algemeen publiek.
CeBIT
CeBIT, dat zich in 1986 afsplitste van industriebeurs Hannover Messe en een aparte ict-beurs werd, trok in zijn recordjaren zo’n 700.000 bezoekers. Voor de editie van 2017, die plaatsvindt van 20 tot 24 maart 2017, verwacht de organisator 200.000 belangstellenden.
Naast software, hardware en diensten is in de hallen plek ingeruimd voor ontwikkelingen op het gebied van virtual reality (vr), drones, kunstmatige intelligentie, 3D-printen, autonoom vervoer en IoT (Internet of Things).
Ook experimenteerde de organisator de laatste jaren met een uitgebreid sessie-programma’s gericht op jongeren en startups. Die sessies waren niet het middelpunt van de beurs en alleen toegankelijk voor een beperkt deel van het beurspubliek. De handelsbeurs bleef – tot en met dit jaar – de basis van CeBIT.
CES en MWC
Enkele jaren geleden besloot de beursorganisator de aandacht specifiek op zakelijke ict-aanbieders te vestigen en werden aanbieders van consumenten-ict van de beurs geweerd. Het idee daarvan was om een specifieke handelsbeurs te blijven.
De laatste jaren heeft CeBIT veel concurrentie gekregen van andere beurzen, zoals de CES in Las Vegas (Consumer Electronics Show) en Mobile World Congres (MWC) in Barcelona. Met de nieuwe opzet hoopt de beursorganisator de aandacht voor CeBIT te vergroten.