Na zijn aanstelling eind 2016 bij T-Systems Nederland is Sake Algra op 2 januari 2017 in zijn nieuwe functie begonnen. Net als iedere andere nieuwe directeur is hij bij de start begonnen met het formuleren van een negentigdagen-plan dat de organisatie naar een nieuwe toekomst moet brengen. Computable mocht als eerste medium met Algra in gesprek over die nieuwe strategie in Nederland, waarin een centrale rol voor innovatie.
Bij binnenkomst in het kantoor staat Computable een hartelijk welkom van een goedlachse Sake Algra te wachten. De afgelopen drie maanden heeft de nieuwe directeur zich zowel intern als op de markt georiënteerd en heeft hij aan een plan gewerkt voor een nieuwe koers van T-Systems in Nederland. Deze koers kenmerkt zich door een combinatie van een aantal commerciële zekerheden en innovatieve kansen voor de toekomst. Wat heeft Algra zoal gedaan in zijn eerste negentig dagen? ‘Ik heb vooral gekeken en geluisterd. Ik heb zowel met onze eigen mensen als met bestaande en potentiële klanten gesproken. Dit gaf mij een goed beeld van de richting die wij op moeten gaan. We zullen onze focus vergroten op de thema’s die bij klanten spelen, zoals kostenreductie, flexibiliteit en business-innovatie. Hun probleem of doelstelling moet leidend zijn in de oplossing die wij aan hen kunnen bieden.’
Zes thema’s
Deze klantfocus wil Algra realiseren door zich op zes kernthema’s te focussen. Dit zijn de netwerkbusiness, SAP Hana, werkplekbeheer, cloud, security en Internet of Things (IoT). Vooral op het gebied van cloud, security en IoT wil T-Systems Nederland innoveren. Algra: ‘In netwerken en werkplekbeheer zijn we van oudsher sterk, en deze thema’s zorgen voor een solide basis, net als SAP Hana. Hiermee zijn we vooral sterk in Duitsland, met gerenommeerde merken als klant. Die basis hebben wij ook in Nederland gerealiseerd. Doordat we hier sterk in zijn, creëren we bij onze klanten de ruimte om op de andere drie thema’s te innoveren. Het is fijn om bij een bedrijf te werken waar de organisatie op een dergelijke manier is ingericht. Dit zeg ik ook regelmatig tegen de medewerkers hier, dat we in een bevoorrechte positie zitten om het verschil in de toekomst te maken.’
Deze bevoorrechte positie dicht Algra toe aan de digitale transformatie die het bedrijf en haar moederbedrijf, Deutsche Telekom, zelf maakt, maar ook bij zijn klanten wil doorvoeren. Organisatorisch is er een aantal veranderingen in gang gezet bij T-Systems Nederland. Algra vindt dat het bedrijf zich te veel focust op de interne aangelegenheid. Hij wil dat het bedrijf meer naar buiten treedt. Daarvoor wordt op dit moment al nadrukkelijk geïnvesteerd in businessdevelopment en marketing. Daar worden nieuwe mensen voor aangetrokken. Doelstelling voor het komende jaar is om nieuwe klanten te werven. Daar moeten één of twee Nederlandse multinationals tussen zitten van het kaliber Shell en Heineken. Maar het bedrijf wil juist ook de laag daaronder bereiken. Deze bedrijven zijn interessant voor de traditionele business van T-Systems, maar Algra wil ze ook bereiken vanwege de upsell-mogelijkheid om ook cloud, security of IoT naar binnen te krijgen.
Nieuwe sectoren
Op dit moment richt T-Systems zich vooral op de kernmarkten: industrie, automotive, transport en logistiek, consumentengoederen en retail. Dit geldt ook voor Nederland, al is hier niet veel automotive. T-Systems Nederland blijft zich op deze markten richten, maar verlegt haar blik ook naar andere sectoren. Zo poogt het bedrijf serieus voet aan de grond te krijgen in de financiële dienstverlening. Met buitenlandse succesverhalen probeert het banken en verzekeraars over de streep te trekken. Tevens maakt Algra in deze benadering gebruik van zijn eigen zakelijke netwerk. Via de samenwerking met Ordina kijkt het ook naar de Nederlandse zorgmarkt en de publieke sector.
Na zich negentig dagen georiënteerd te hebben op de Nederlandse organisatie van T-Systems, heeft Algra ook een aantal zakelijke en persoonlijke doelstellingen geformuleerd die hij de komende tijd wil realiseren. Zo wil hij het bedrijf transformeren van een traditionele ict-dienstverlener naar een innovatieve speler met de focus op zes kernthema’s. Hiervoor is wel intern een cultuurverandering nodig, zakelijke doelstelling nummer twee. Daarnaast wil Algra meer naamsbekendheid creëren in de Nederlandse markt. Hieruit vloeien automatisch volgens Algra zijn persoonlijke doelstellingen voort.
‘Als wij de organisatie omgevormd hebben, wil ik in 2020 tot de top vijf van system integrators en ict-dienstverleners van Nederland horen. Nu staan we rond positie tien. Hiervoor hebben wij een omzetstijging van circa vijftig procent nodig, in mijn ogen een haalbare doelstelling. Daarnaast wil ik dat de markt ons gaat zien als een belangrijke en innovatieve speler. Dit alles moet resulteren dat mensen er trots op zijn om hier te werken. Ze zitten op de eerste rang voor een mooie toekomst voor en bij T-Systems Nederland.’