De definitie van een smart building is voor iedereen anders. Ontwikkelaars associëren een slim gebouw met nieuwe materialen, energie-efficiency en zelfdenkende elektriciteitsnetten. De huurder van een smart building denkt aan kostenbesparingen en een groen imago. Faciliteitsmanagers noemen een gebouw slim als het mogelijkheden biedt om meer te doen met minder vierkante meters. Maar hoe zit het met de medewerkers?
Veel werknemers waarderen alle prachtige noviteiten en flexplekken. Maar sommigen ervaren door het flexwerken juist stress en vrezen voor verminderd contact met collega’s. Een slim gebouw zorgt ervoor dat dit niet gebeurt én biedt tegelijkertijd prachtige mogelijkheden om ruimtes goed te benutten.
Steeds meer organisaties investeren in smart buildings en bieden werknemers flexibele werkplekken. It-voorzieningen maken het mogelijk dat medewerkers onderweg, thuis of bij een klant werken, en dus geen vast bureau nodig hebben. Deze trend levert organisaties vaak een flinke besparing op, want werkplekken zijn duur. Maar er zijn ook werknemers die (bijna) elke dag op kantoor zijn en zeer goed gedijen bij een vaste plek. Ook daar moet aandacht voor zijn. En dat kan, zeker in een smart building.
Gewilde ruimtes
Het mooie van slimme gebouwen is dat ze in dienst staan van de gebruiker. Voorbeeld: bij veel bedrijven worden vergaderruimtes via de receptie geboekt. Het komt regelmatig voor dat het geplande overleg uitgesteld wordt of niet doorgaat. Dan staan de zo gewilde ruimtes leeg.
Of je wilt wat uitprinten, nét op het moment dat de proefdrukken van het jaarverslag uit de printer rollen. Lastig, maar niet als de faciliteiten in het gebouw gekoppeld zijn aan apps. Bijvoorbeeld die van Mapiq. Hiermee regelen werknemers allerlei zaken, zoals met Way Finding, een wegwijzer naar de dichtstbijzijnde beschikbare vergaderruimte of kopieermachine.
Niet alleen bedrijven, maar ook overheden hebben baat bij innovatieve oplossingen. Helemaal nu gemeentes ‘zelfredzaamheid en participatie’ promoten. Inwoners van gemeenten willen deze nieuwe rol best vervullen, mits de faciliteiten goed op orde zijn. Het zelf regelen van een bouwvergunning, zonder tijd te verspillen in wachtruimtes van het gemeentehuis, is een mooi voorbeeld van hoe meer verantwoordelijkheid van de burger voordeel oplevert.
Het bedrijf Logis.P werkt al jaren succesvol met gemeentes samen, en plaatst bijvoorbeeld digitale recepties. Door middel van zelfservice regelt de burger zelf de administratieve zaken als gemeentelijke toeslagen, vergunningen of uitkeringen. Dit zorgt voor meer tevreden burgers, forse besparingen aan de balie en resulteert uiteindelijk in meer budget voor de gemeenschap. Win-win!
Zaligmakend
De toename van innovatieve oplossingen en slimme gebouwen laat zien dat medewerkers (en burgers) de voordelen erkennen en waarderen. Toch is er een groep die minder gelukkig wordt van alle mogelijkheden. Flexwerken is namelijk niet voor iedereen zaligmakend. Werknemers die floreren bij een vaste, rustige omgeving, presteren onder hun niveau als ze moeten werken op een plek waar bijvoorbeeld veel gebeld en gepraat wordt. Neem deze groep serieus. Zorg ervoor dat het slimme gebouw ruimte geeft aan werknemers met behoefte aan stabiliteit.
Met de inzet van slimme ict is het al mogelijk dat je het licht en de temperatuur van vergaderruimtes op afstand regelt. Met een kleine aanpassing zijn er natuurlijk ook mooie mogelijkheden voor vaste-werkplekkers te regelen. Dit lijkt een onbelangrijke, kleine stap. Maar het zorgt ervoor dat álle werknemers smart buildings als prettig ervaren.
Denk aan de uitdrukking: het is een kleine stap voor de mens, maar een enorme sprong voor de mens(elijk)heid.