De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan in hun winkelpunten en op treinen kassasoftware gebruiken van het Belgische AXI. Het contract loopt over vijf jaar.
De stations van de NS krijgen dit jaar nieuwe kassasoftware: AXI RS van retail-specialist AXI, een van oorsprong Belgisch bedrijf met kantoren in Willebroek en Breda. Hiertoe tekenden beide partijen een vijfjarige overeenkomst. De software gaat draaien op circa 550 kassa’s waarvan er honderd mobiel zijn, verspreid over de stationswinkels en de treinen van de NS.
Formules
In de stations exploiteert de NS verschillende winkelformules met elk hun specifieke behoeftes. Hiertoe biedt AXI RS per winkelformule een aangepaste kassavariant aan. ‘Bij de ketens waar je komt voor een kopje koffie of broodje draait het vooral om snelheid’, zegt Mike Snepvangers, commercieel directeur Retail van AXI. ‘Dit speelt bij winkelformules zoals Kiosk en Broodzaak. Deze formules gaan met de AXI RS touch horeca-variant werken die zeer geschikt is voor het verwerken van hoge volumes. Voor de registratie van de verkooptransacties in de trein leveren we een mobiele kassa in de vorm van de Rail Catering App. Daarnaast gaan we een specifieke module aanleveren voor de ondersteuning van het reparatieproces bij Fiets & Services.’
AXI RS zal draaien in een private-cloudconstructie. Zo beschikt NS over de flexibiliteit om in de toekomst winkelformules op te schalen, toe te voegen of af te stoten. Voor de integratie met het artikel- en voorraadbeheer in SAP wordt gebruik gemaakt van SAP Process Integration.