Het merendeel van de channel-partners (62 procent) maakt momenteel een businesstransformatie door. Bijna de helft (46 procent) is bezig de business aan te passen aan veranderingen in de branche. Hiermee verwachten kanaalpartners in 2017 zowel een omzetgroei als een winststijging te realiseren. Cloud is hiervoor de grootste aanjager. Dit blijkt uit het Canalys channel-partner-onderzoek in opdracht van Citrix.
Marktanalysebureau Canalys ondervroeg 240 partners van Citrix en Candefero in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden. Het onderzoek brengt de huidige stand van zaken in het partnerkanaal in kaart en toont aan waar de groeikansen en focus van 2017 komen te liggen.
De digitale transformatie staat hoog op de agenda in het partnerkanaal, concludeert Citrix. De meeste partners ondergaan een transformatie en 92 procent verwacht dat dit in 2017 resulteert in een omzetgroei ten opzichte van 2016. 87 procent verwacht een winststijging en 38 procent verwacht zelfs meer dan twintig procent jaarlijkse omzetgroei. Tot slot denkt 22 procent dat de winst daar gelijke tred mee houdt.
Cloud en IoT
79 procent van het partnerkanaal verwacht dat minstens tien procent van de omzet van de cloud komt. Dit zorgde vorig jaar bij 47 procent van de partners voor minder dan tien procent van de inkomsten. Cloud, clouddiensten (55 procent) en de doorverkoop van (hosted) clouddiensten van derden (49 procent) zijn de belangrijke businessdrivers in 2017.
Hoewel meer dan de helft van de partners (53 procent) aangeeft dat de doorverkoop van on-premises- hardware en -software een groeifactor blijft, lijkt de it-branche nu af te stevenen op een doorbraak in de verkoop van clouddiensten.
Het kanaal kan nog moeilijk inschatten of het internet of things (IoT) gaat bijdragen aan een omzetgroei. Veertig procent noemt het IoT ‘belangrijk’ voor de omzetgroei, terwijl 33 procent het ‘niet belangrijk’ vindt. Meer dan één op de tien (12 procent) verwacht het komend jaar zelfs nog helemaal niets op het gebied van IoT aan te bieden.
Belang van indirect kanaal
‘Channel-partners stemmen hun business af op de veranderende klanteisen, het snel veranderende it-landschap en de verschuiving in budgetten. Dat levert zeker uitdagingen op, maar het is ook duidelijk dat de rol van het indirecte kanaal belangrijker is dan ooit’, vertelt Alastair Edwards, analist bij Canalys. ‘Klanten zoeken hulp om hun weg te vinden in de exploderende complexiteit van de it, om hybride it-omgevingen te integreren, te beheren en te beveiligen, en om zakelijk voordeel te halen uit digitale technologieën.’
Volgens Edwards doen kanaalpartners er in 2017 goed aan zich te concentreren op investeringen in de eigen digitale mogelijkheden. ‘Om zo meer nadruk te leggen op professionele dienstverlening en om oplossingen te bouwen waarmee ze zich nadrukkelijk kunnen onderscheiden van de concurrentie.’