BlackBerry laat zijn smartphoneverleden los en dat kan prima. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
BlackBerry lijdt nog onder het imago dat het nu achter zich heeft gelaten. De pionier in smartphones heeft de strijd om de mobiele markt verloren aan Google en Apple. Na lang strijden en nog hernieuwde pogingen om met zijn smartphones mee te spelen, is BlackBerry nu omgeturnd. Het Canadese bedrijf profileert zich nu niet langer als hardwareleverancier maar als aanbieder van securitysoftware en -services.
Onder leiding van ceo John Chen stort BlackBerry zich op het internet of things voor zakelijk gebruikt, wat het wil voorzien van een veilig fundament. Het heeft voor deze ambitie al kennis, producten en marktaandeel, dankzij het overgenomen QNX dat al jaren groot is in de embedded wereld. Ook de autowereld is daarmee goed gedekt. Dus terwijl de bekende merknaam BlackBerry nog wel wordt gevoerd op smartphones, gemaakt door licentiehoudende derden, kan het bedrijf zelf prima verder zonder die mobiele apparaten. Wat vind jij?