Cybersecurity-specialist Eset wil zich in 2017 naast het mkb ook richten op de enterprise-markt. Hiervoor is de onderneming op zoek naar systeemintegrators en enterprise-specialisten. Ook wil de van oorsprong Slowaakse onderneming een sprong maken op het r&d-vlak. Daarom opent het bedrijf nieuwe r&d-centra, verspreid over de wereld.
Onderzoek is het allerbelangrijkste, benadrukt de Argentijnse chief business officer Ignacio Sbampato, die woonachtig is in Slowakije. ‘Onze security-oplossingen moet mee evolueren. Daarom komen er nieuwe ontwikkelcentra in Roemenië en Tsjechië en worden de r&d-centra in Canada en in Slowakije uitgebreid. Doelstelling bij alle centra is het verbeteren van onze technologie en detectiemogelijkheden.’
De cbo benadrukt dat jong talent belangrijk is voor Eset. ‘We zoeken lokaal talent dat we kunnen koppelen aan onze onderzoeksthema’s. Daarom willen we met onze centra aanwezig zijn in de buurt van technische universiteiten.’ Voor het realiseren van de plannen, investeert Eset tien procent van de omzet in r&d.
Enterprise
De cbo vervolgt: ‘Momenteel staan we in de top 5 op het gebied van endpoint-security. Ons doel is om de komende vier jaar in de top 3 te komen. We focussen hiervoor extra op de grootzakelijke (enterprise)markt, waar we ons tot nu toe vooral richtten op het mkb en de consument. Dit doen we omdat meer en meer overheden en grote bedrijven het slachtoffer worden van cybercrime. We hebben hiervoor ook een nieuwe dienst gelanceerd met de naam Eset Threat Intelligence. Later dit jaar volgt de Eset Enterprise Inspector en de Eset Cloud Administrator. In 2018 komen we ook met een Cloud Malware Protection System.’
Om de naamsbekendheid in de enterprise-markt te vergroten, focust Eset op het partnernetwerk, niet op marketing, benadrukt Sbampato. ‘We willen bij elk event voor bedrijven beschikbaar zijn. Ook werken we met steeds meer systeemintegrators die gericht zijn op enterprise. We gaan niet erg inzetten op marketing, maar zorgen voor de juiste partners. Service is voor ons belangrijker dan marketing. Dit maakt het verkrijgen van meer naamsbekendheid wel moeilijker. Voor ons geen big boards, maar wel road shows. Ook organiseren we Eset Security Days. Hierbij willen we vooral komen tot persoonlijk contact met de klant.’
Partnerkanaal
Eset werkt volledig via het partnerkanaal. De Argentijn: ‘Via partners hebben we ook onze wereldwijde groei kunnen realiseren. Zo hebben we driehonderd focuspartners in Nederland en zo’n drieduizend in Duitsland. Wereldwijd hebben we zo’n dertigduizend partners.’
De cbo benadrukt dat zijn bedrijf zo lokaal mogelijk wil werken. ‘Daarom hebben we in elk land een ander partnerprogramma. We zijn niet zozeer op zoek naar nieuwe partners, behalve dan naar systemintegrators en enterprise-specialisten. Zij vullen het bestaande partnerbestand namelijk aan.’
De toekomst ziet de Argentijn rooskleurig tegemoet. ‘We zijn nu vooral bekend in Oost-Europa, Rusland en Azië. De komende jaren willen we ons focussen op de Verenigde Staten en Europa en dan met name op Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Om deze groei te bevorderen, hebben we ook een specifieke website, www.welivesecurity.com, waarop allerlei security-vraagstukken behandeld worden.’
Sliedrecht
Eset is een it-beveiligingsbedrijf dat het hoofdkantoor heeft in Bratislava, Slowakije. Het werd opgericht in 1992 na een fusie van twee particuliere ondernemingen. Eset is niet-beursgenoteerd en heeft vestigingen in San Diego, Buenos Aires, Praag, Krakau en Singapore en distributeurs in meer dan 180 landen. In Nederland heeft het bedrijf een kantoor in Sliedrecht. Bij de onderneming werken 1.600 medewerkers, waarvan de helft op het gebied van r&d.