De Britse ict-dienstverlener NSC Global wil in Amsterdam zestig man de laan uitsturen. Het betreft oud-medewerkers van Atos die in het kader van een uitbestedingsovereenkomst in 2015 bij NSC in dienst traden, maar nu 'te duur' zijn. De vakbonden noemen het schandalig om deze it-servicemonteurs te willen vervangen door goedkoper personeel.
Een groep van twintig NSC Global-werknemers heeft vanochtend een petitie aangeboden aan Herke Heinrich, algemeen directeur NSC Global in Nederland. De afvaardiging maakt zich (namens 85 collega’s) hard om een open dialoog met de ondernemingsraad (OR) en wil daarnaast dat er een door de vakbonden gesteund sociaal plan komt.
Volgens bonden FNV ICT en CNV Vakmensen wil NSC op een goedkope manier af van goed gekwalificeerde vakmensen met enkel als doel de winst omhoog te schroeven. ‘Want nut en noodzaak van deze ingreep is bij lange na nog niet bewezen’, aldus de bonden.
De ict-dienstverlener wil zo snel mogelijk het dienstverband van zestig mensen beëindigen. ‘Maar de werknemers laten zich niet als makke lammeren naar de slachtbank leiden’, reageert Bob Bolte van FNV ICT. ‘En terecht. De directie roept dat deze zestig professionals te duur zijn, maar hoeveel men verdiende, wist NSC al ten tijde van de overname. Het is gewoon een slap excuus om in één keer van deze groep af te komen. Het werk verdwijnt namelijk niet en NSC wil deze vakmensen vervangen door goedkoper personeel. Schandalig!’
Brandbrief
Ruim een jaar geleden zijn circa 148 werknemers met behoud van hun arbeidsvoorwaarden overgegaan van Atos naar NSC Global. Jolien Dekker van CNV Vakmensen: ‘De groep is weliswaar in dienst van NSC, maar heeft nog wel Atos-mailadressen, Atos-passen en werkt voor Atos-klanten. Atos doet alsof z’n neus bloedt en legt de verantwoordelijkheid neer bij NSC. Absurd dat deze groep als een hete aardappel heen en weer wordt geschoven en dat NSC weigert om met ons te spreken over een fatsoenlijk sociaal plan.’
De NSC-directie wil wel met de OR, maar niet met de bonden in gesprek over een sociaal plan. De OR op haar beurt wil dat het sociaal plan met de vakbonden wordt afgesloten. Om uit deze impasse te komen, zijn NSC-werknemers een paar weken geleden een petitie gestart. Ze willen dat de directie op constructieve wijze met zowel de OR als vakbonden gaat praten over een sociaal plan.
Daarnaast hebben de bonden brandbrieven gestuurd naar de directies van NSC Global in Engeland en Atos in Nederland. ‘Met’, zegt FNV-bestuurder Bolte, ‘het vriendelijke doch dringende verzoek om in te grijpen. Dit kan zo niet langer. De servicemonteurs werken bovendien nog steeds voor klanten van Atos. Mocht dit conflict escaleren, dan krijgen die klanten er last van.’
Wit merk
Bij NSC Global in Amsterdam werken 156 werknemers. Het Britse bedrijf nam met ingang van 1 september 2015 de ‘on site’-supportdiensten van Atos in Nederland over. Het betreft medewerkers die aan Atos-klanten eerste hulp bieden bij computerproblemen. Zo’n 150 medewerkers van deze afdelingen traden in dienst bij deze Britse aanbieder van business process outsourcing (bpo)-diensten. Het gaat om een vijfjarig contract. In Nederland opereert het bedrijf met een vestiging vanuit Amsterdam.
NSC (Network Support Center) Global is een in 1997 door Yaseen Kahn opgerichte bpo-speler die als witte-merkendienstverlener optreedt op het terrein van ict-infrastructuur, helpdesk en ondersteuningsdiensten bij klanten ter plekke.
Als ik zo links en rechts de reviews lees op internet over dit bedrijf dan is de verhouding die men wil hebben met eigen personeel sowieso al heel erg slecht daar. Het “goede” of “kansrijke” personeel is dan toch al lang weg. Bij Atos gaan veel klanten naar de cloud op dit moment. Dan kan ik me zo wel bedenken dat het contract wat NSC met Atos had ook onder druk komt te staan en dus dan ook indirect de positie van de overgenomen personeelsleden.
Veranderen is altijd lastig, maar dat betekent niet dat je als medewerker niet hoeft mee te denken over een oplossing die het beste is voor zowel bedrijf als medewerker. Als je als bedrijfsonderdeel reeds meerdere malen bent overgenomen (omdat jullie werkzaamheden reeds jaren onder druk staan qua vraag en winstgevendheid) kun je je blijven verzetten tegen het feit, of jezelf afvragen: doe ik nog wel werk waar vraag naar is in de IT wereld?
Nscglobal is (net als Atos overigens) een commercieel bedrijf dat mensen genoeg kansen biedt voor ontplooiing. Maar je moet er wel open voor staan.