Chipgigant Intel meldt een miljardenovername. Het bedrijf koopt voor 15,3 miljard dollar alle uitstaande aandelen van het Israëlische Mobileye. Dat bedrijf levert computerplatformen, hd-kaarten en oplossingen voor de analyse van sensoren voor zelfrijdend vervoer. Het gaat om allerlei toepassingen voor de visuele waarneming van zelfrijdende en aan internet verbonden auto's.
Het in 1999 opgerichte bedrijf telt ongeveeer 450 ontwikkelaars en levert veiligheidstechnologie voor connected car-toepassingen aan 27 autofabrikanten. Voor 13 merken werkt het aan de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer. Volgens de leverancier zijn op dit moment wereldwijd 15 miljoen voertuigen uitgerust met technologie van Mobileye.
Intel koopt het bedrijf ook met het oog op de toekomst. Het bedrijf verwacht namelijk dat de markt voor voertuigsystemen, -data, en -diensten in het jaar 2030 zal uitkomen op een omvang van 70 miljard dollar. De chipmaker hoopt de overname binnen negen maanden volledig af te ronden en gaat zijn medewerkers op het gebied van zelfrijdend vervoer samenvoegen in één divisie met Mobileye.
Intel en Mobileye werkten al langer samen in een partnership met kaartenmaker Here. Nu wordt Mobileye volledig ingelijfd. De activiteiten van het Israëlische bedrijf bestaan uit drie pijlers. De eerste is de productie van software voor sensor-analyse. Die programmatuur interpreteert data van camera’s, sensoren en radar. De algoritmen detecteren volgens het bedrijf met een nauwkeurigheid van 99 procent alle objecten die een auto onderweg tegenkomt.
Het bedrijf maakt ook hd-kaarten, voor een precieze navigatie. Dat gaat verder gaat dan de route van A naar B en bevat allerlei informatie over de condities van wegen en de omgeving van het voertuig. Als derde levert het verschillende platformen die de bestuurders en auto’s ondersteunen om de geanalyseerde data om te zetten in rij-gedrag van de auto. Bijvoorbeeld zodat de wagen reageert op bewegingen van omstanders of andere auto’s.
Tesla
Mobileye werkte eerder ook samen met autobouwer Tesla. Maar aan die samenwerking kwam in 2016 een eind toen Mobileye stelde dat de automaker de ontwikkeling van zijn autopilot-functie boven de veiligheid van personen stelde. Dat gebeurde na een dodelijk ongeluk in de VS waarbij de auto-pilot van een Tesla werd gebruikt en dat systeem door lichtinval een witte vrachtauto over het hoofd zag.