Kewill, de Britse leverancier van softwaretoepassingen voor logistieke dienstverleners, verladers en douanes, en het vorig jaar overgenomen Leanlogistics gaan samen verder onder de naam Blujay Solutions. Volgens Kewill zijn onder één nieuwe naam wereldwijd de activiteiten scherper voor het voetlicht te brengen. Nu hangt het per regio af of de markt de software kent van Kewill, Leanlogistics of een andere bedrijf dat Kewill eerder heeft overgenomen.
Kewill nam in mei 2016 Leanlogistics over van de Australische moederonderneming en logistiek dienstverlener Brambles. Leanlogistics is een Amerikaans bedrijf dat transportbeheersoftware levert aan verladers in de Verenigde Staten en Europa. De integratie van het bedrijf met de Kewill-organisatie werd in december afgerond.
Naast Leanlogistics heeft Kewill de afgelopen jaren meerdere bedrijven overgenomen. Daardoor is het softwarebedrijf uitgegroeid tot een internationaal opererend softwarebedrijf met verschillende oplossingen en merken. Door nu alles onder de noemer van een nieuwe naam – Blujay Solutions – te brengen, wil het bedrijf zich in de markt positioneren als één organisatie.
Het handelsnetwerk voor verladers, vervoerders, expediteurs en douane-experts heet dan ook voortaan Blujay’s Global Trade Network. Dit voorraadketen-netwerk omvat veertigduizend partners wereldwijd, inclusief verzenders, vervoerders, expediteurs, leveranciers en logistieke dienstverleners (3PL’s: third party logistics: een derde partij die de logistiek voor een ander uitvoert). Doordat de deelnemers internationaal met elkaar in verbinding staan, zijn goederen en diensten makkelijker af te handelen.
Blauwe gaai
De naam Blujay verwijst naar een blue jay: een blauwe gaai, een in Noord-Amerika voorkomende vogel uit de kraaienfamilie. Het bedrijf zegt in een toelichting op de keuze voor de nieuwe naam: ‘Een blauwe gaai is een moedige en opvallende vogel, die bekend staat om zijn intelligentie en aanpassingsvermogen. Dit zijn ook eigenschappen van de oplossingen van Blujay. Blauwe gaaien zijn ook stabiel tijdens hun vlucht – symbolisch voor boven de hectiek en de complexiteit van onze wereld uitkijken – en dit is ook hoe Blujay zijn klanten helpt om goede prestaties te leveren.’