Kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml) worden steeds belangrijker. Bedrijven hebben echter moeite om hier op in te spelen. Google heeft al doel om kennis en tools over machine learning (ml) en data-analyse toegankelijker maken voor ontwikkelaars, gebruikers en bedrijven. Dat vertelt Fei-Fei Li, chief scientist, cloud ai & ml bij Google Cloud, tijdens Google Cloud Next '17, de cloud-conferentie van Google in San Francisco.
‘Er vindt een vierde technologische revolutie plaats. Alles verandert op een snel tempo en deze mutaties gebeuren op vele niveaus. Er is verbeelding nodig om deze ontwikkelingen te zien. Ik wil iedereen inspireren om de toekomst voor te stellen’, vertelt Li. Als voorbeeld noemt ze het potentieel van een zelfrijdende auto. ‘Autonome auto’s moeten bijdrage aan een vermindering van verkeersongelukken. Maar op een grote schaal kunnen deze auto’s ook file- en parkeerproblemen oplossen en zelfs de infrastructuur van steden optimaliseren.’
Volgens Li helpt machine learning bedrijven om nieuwe inzichten te krijgen. ‘Wanneer ai op de juiste manier wordt ingezet, kan het vele positieve effecten realiseren. Neem de retail. Momenteel worden machine learning-algoritmes ingezet om klanten relevante informatie te tonen. Maar in de toekomst kan het ook de logistieke keten optimaliseren of kunnen drones of autonome auto’s bestellingen afleveren. In winkels kan het ten slotte de bevoorrading van schappen optimaliseren’, legt ze uit.
Ook de financiële sector kan beter profiteren van ai. ‘Banken zetten de technologie in bij de aanvraag van creditcards; door kunstmatige intelligentie kunnen ze de mogelijke risico’s beter inschatten. Echter biedt de technologie ook uitkomst voor verzekeringsclaims en kunnen criminele activiteiten worden opgespoord.’ In de zorg draagt machine learning bij aan snellere en betere diagnoses. Op deze manier kunnen meer patiënten behandeld worden. ‘Zo draagt artificiële intelligentie bij aan de oplossing voor wereldproblemen.’
Machine learning-community
Ondanks de vele mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, worstelen veel bedrijven nog met de toepassing hiervan. Google heeft als doelstelling om het gebruiksgemak van ai-tools te vergemakkelijken en daarmee barrières weg te nemen. Daarnaast wil het informatie voor ontwikkelaars en bedrijven beschikbaar maken. Om daar op in te spelen kondigt Li de overname van Kaggle aan. Dat is een community voor data scientist. Op het platform worden wedstrijden op het gebied van machine learning georganiseerd. Bovendien biedt Kaggle toegang tot openbare datasets. Dat helpt leden bij de ontwikkeling van learning-modellen.
Google’s ML-API’s
In 2016 werd de ‘Cloud Vision API’ aangekondigd. Via die api kunnen ontwikkelaars metadata uit ruim 1 miljard afbeeldingen extraheren. Tijdens Google Next zijn nieuwe functionaliteiten voor bedrijven en partners toegevoegd. Hiermee kan ook data gehaald kan worden uit scans of tekstdocumenten, zoals juridische contracten of onderzoeksrapporten.
Ook is de ‘Cloud Video Intelligence API’ aangekondigd. Deep learning-modellen analyseren de content van video’s van (social media-)platformen als YouTube. Dit stelt gebruikers in staat om een zoekopdracht op videocontent toe te passen.