Het nieuwe kabinet moet zorgen dat jongeren op structurele wijze digitale vaardigheden zoals programmeren aanleren. Ook moeten leraren versneld bijgeschoold worden om die lessen te kunnen geven. Dat staat in een open brief aan de lijsttrekkers van alle politieke partijen die deelnemen aan de komende Tweede Kamerverkiezingen. De oproep komt van CodePact, een vereniging van 45 bedrijven, onderwijs- en branche-organisaties en initiatiefnemers voor programmeerlessen op scholen.
Die groep vraagt de lijstrekkers om de volgende tekst op te nemen in het nieuw te vormen regeerakkoord: ‘Dit kabinet gaat ervoor zorgen dat kinderen en jongeren op structurele wijze digitale vaardigheden (waaronder programmeren) aanleren en biedt leraren de kans zich hierop versneld bij te scholen.’
Volgens de ondertekenaars van de brief, waaronder: Google, IBM, Microsoft, SalesForce en SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) krijgen kinderen in Nederland nu niet die vaardigheden mee die zij nodig hebben om zich straks als professional, als burger en als opvoeder te redden en zich verder te ontwikkelen.
De organisaties roepen lijsttrekkers op om in het komende regeerakkoord afspraken te maken over hoe zij ervoor gaan zorgen dat kinderen en jongeren op een structurele manier digitale vaardigheden kunnen aanleren.
‘Niet structureel’
Margreet de Vries van CodePact licht toe: ‘Dankzij enthousiaste leraren, ouders en programmeer-organisaties hebben sinds de start van CodePact in mei 2015 ongeveer 170.000 kinderen kennis kunnen maken met programmeren. Maar dit is niet genoeg, het is niet structureel en veel te veel afhankelijk van die ene leraar, schoolleider of ouder. En daar het gaat het mis. Want we kunnen het aanleren van zo’n essentiële vaardigheid toch niet afhankelijk laten zijn van toeval?’
Volgens de ondertekenaars van de brief zijn de initiatieven die er nu zijn om kinderen digitale vaardigheden bij te brengen te versnipperd en te veel afhankelijk van de interesse en betrokkenheid van individuele ouders, leraren en schoolleiders.
Over het belang van digitale vaardigheden en programmeerlessen schrijft CodePact: ‘Kinderen moeten veilig en flexibel leren functioneren in de digitale wereld en inzicht krijgen in hoe deze wereld in elkaar steekt. En dat begint op de basisschool. ‘
Lees hier de open brief.
Heeft CodePact het beste voor met onze (Nederlandse) jeugd of wil zij voor niets meer instroom hebben voor hun eigen bedrijven?
De boeren zouden ook wel willen hebben dat agrarische beginselen in het curriculum opgenomen zou worden. Hetzelfde geldt voor de zorg, muziek en nog zo veel meer vakgebieden.
Dat hierin wordt voorzien kan eenvoudigweg niet omdat je niet alles kan behandelen.
Laat die kinderen dus gewoon zelf kiezen.
Bovenstaand is m.i. een onderwijspunt, De focus van de politieke partijen op ICT zou uberhaupt wat beter kunnen. De meeste komen niet veel verder dan een kreet over open source, wat trouwens ook een vreemde losse kreet blijft. Ik zou liever zien dat ze een visie hadden op de manier waarop ICT bij de overheid bedreven en gestuurd wordt, Daar valt nog heel veel te verbeteren en zouden we met veel minder geld(verspilling) veel meer kunnen bereiken.
Daarnaast is een visie nodig hoe ICT moet worden benut als economische factor, terwijl dat voor andere economische sectoren wel wordt gedaan.