Annemarieke Langeveld wordt wel de personal trainer van de channelpartners van Nfon genoemd. Ze is partnermanager bij de cloudtelefonieleverancier die exclusief wordt gedistribueerd door Zetacom. Vol energie bestormt ze de telecommarkt. Channelweb nam haar onder vuur.
Hoe ben je bij NFON terecht gekomen?
Ik ben zes jaar geleden gestart bij Zetacom als accountmanager. Daarvoor zat ik in de rvs-branche en was ik verantwoordelijk voor de export in Europa. Op een gegeven moment was ik klaar voor een nationale functie. Ik heb een technologische feeling en ben uiteindelijk via via bij Zetacom terecht gekomen. Daar ben ik blanco ingegaan, maar het werk sprak me direct aan. Vorig jaar ben ik overstapt van accountmanager naar het partnerkanaal. We hadden een klein aantal partners, maar nog geen partnerkanaal. Dit was een mooi moment om het partnerkanaal te gaan uitbouwen.
Wat maakt je tot channel-coach?
Onze partners zijn vaak automatiseerders, die de vraag vanuit klanten krijgen om te starten met cloudtelefonie. Telefonie is een andere tak van sport, daar is training bij nodig. Bijvoorbeeld op het gebied van sales-gesprekken. Hoe overtuig je klanten nu het beste van de meerwaarde van cloudtelefonie, wat moet je meenemen in zo’n gesprek en waar moet je pareren of wegblijven? We onderscheiden ons in relatie en persoonlijke benadering. We zien partners echt als een verlengstuk van onze organisatie, als collega’s. Tel daar een sportmentaliteit en mijn ervaring als sportinstructeur bij op, dan kom je bij channel-coach uit.
Bij welk ICT-bedrijf zou je (n)ooit willen werken?
Qua organisatienamen zou ik hier nu geen antwoord op kunnen geven, omdat ik genoeg plezier en voldoening haal bij Zetacom als partnermanager. Wat ik belangrijk vind in een organisatie, is dat je als team, hoe groot het bedrijf ook is, hart voor de zaak hebt en als organisatie producten en diensten levert aan klanten waar je voor de volle 100 procent achter staat. En dat doen wij: wij geloven in hetgeen wij leveren.
Wat zou je doen als je niet in de IT-branche zou werken?
Ik zou mijn eigen sportschool beginnen. Naast mijn werk bij Zetacom geef ik als gecertificeerd sportinstructeur al jaren les op een sportschool. Vorig jaar ben ik begonnen met het organiseren van sportevenementen binnen Zetacom. Ik heb toen in een half jaar collega’s klaargestoomd voor Mudmasters. Er komt binnenkort weer een event, ik moet daar nog iets voor verzinnen. Het leuke is dat we, ondanks dat we groot zijn, net een grote familie zijn. We kennen elkaar allemaal bij naam. Aan de trainingen voor Mudmasters hebben collega’s van diverse afdelingen meegedaan, zoals de algemeen directeur, operationeel directeur en marketing, sales, it- en magazijnmedewerkers. Deze variatie aan deelnemers is heel leuk om te zien. We delen allemaal de sportmentaliteit.
Wie is je grote voorbeeld?
Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin en heb gezien wat je kunt bereiken wanneer je hard maar ook met plezier werkt. Mijn vader heeft het bedrijf (destijds met mijn moeder) opgericht in 1975 en na ruim dertig jaar succesvol kunnen verkopen. Dit was klimmen, soms vallen en weer opstaan. Mijn broers en ik hebben geleerd om te werken voor een goed leven, op jonge leeftijd al. En vooral 100 procent te geven; geen half werk leveren, maar heel werk. Dus wie mijn grote voorbeeld is? Dat is mijn vader. Ik ben trots op hem.
Heb je een bepaald motto dat in je werkzaamheden terugkomt?
Wat mij betreft zijn er geen grenzen, dat geldt ook voor het product, en denk groot.
Wat weet je nu wat je 5 jaar geleden niet wist:
Je bent nu meer een consultant. Je verkoopt geen product maar je verkoopt advies. En elk bedrijf heeft andere wensen van mkb tot een zorginstelling, dat maakt het uitdagend.
Wat is volgens jou de sleutel tot succes in de markt?
Het matchen van wat in jouw ervaring het beste werkt met echt luisteren naar wat de markt nodig heeft en daar actief mee aan de slag gaan. Zo hebben we recent aan de hand van rondetafelgesprekken met onze meest actieve partners ons partnermodel aangepast. Daarbij krijgen we van Nfon veel vrijheid. We worden bijvoorbeeld niet beperkt met bepaalde procedures, dat helpt met het groeien in de markt.