Aanbieders van digitale leermiddelen zijn met onderwijsorganisaties in gesprek over het aanpassen van systemen. Dat is het gevolg van een wetsvoorstel voor de verbetering van privacy van scholieren. Nu slaan leveranciers van digitale leermiddelen vaak persoonsgegevens op. In de toekomst moet er een nieuw identificatiesysteem komen waarbij de privacy van scholieren beter beschermd is.
Er wordt gewerkt aan het gebruik van een nummervoorziening waarbij een cijferreeks (code) het pseudoniem vormt van een leerling. Zo is een leerling te identificeren zonder dat er persoonsgegevens worden gedeeld.
Onderwijsorganisatie edu-K licht toe: ‘Bij de nummervoorziening krijgt elke leerling een persoonlijk identificatienummer. Partijen in de onderwijsketen die gegevens van een leerling uitwisselen, zoals bij het bestellen en gebruiken van leermateriaal, bij het maken van toetsen en bij het terugkoppelen van de resultaten daarvan, doen dat dan aan de hand van dat nummer. Er hoeven dan geen persoonsgegevens van de leerling uitgewisseld te worden.’
VO-raad: ‘Het waarborgen van de privacy wordt steeds belangrijker nu scholen vaker met digitale systemen en leermiddelen werken. Scholen moesten tot nog toe relatief veel persoonsgegevens delen met bedrijven om de digitale leermiddelen of online lespakketten te kunnen gebruiken. Die situatie is onwenselijk, omdat het risico bestaat dat deze gegevens op straat terechtkomen na een hack of datalek.’
2018 nieuwe wet
De gesprekken over de aanpassingen van digitale leermiddelen volgen op een wetsvoorstel over de verbetering van privacy van leerlingen waarmee de ministerraad heeft ingestemd.
Het wetsvoorstel is nu naar de Raad van State gestuurd. Daarna moeten de Tweede en Eerste Kamer ermee instemmen. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
Naar verwachting kan de wet in 2018 ingaan en kunnen scholen dan met pseudoniemen werken. De VO-raad noemt de wet een goed initiatief om de privacy van leerlingen te waarborgen.
Nu nog zorgen dat het nummertje niet gewoon te herleiden is via een simpel truukje. Ik ben benieuwd hoe ‘ze’ dat gaan waarborgen.
Opzich is de gedachte goed. Het betekent dat externe systemen niet direct weten wie de leerling is. Het betekent wel dat alle rapportage die enige duiding geeft alleen maar gemaakt kan worden in het centrale systeem en dat vergt nogal wat inspanning en integratie. En natuurlijk is het niet compleet en waterdicht, maarja het gaat om laagjes. Net zoals je niet alleen een slot op je deur hebt, maar ook een knip of een trekslot beveiliging.
Je wilt dat nummer juist decentraal hebben. Dwz dat alleen de school de link tussen nummer en persoon kan (en mag) maken. En als een leerling van school veranderd dan krijgt deze een ander nummer.
Los daarvan is in technische zin het ook makkelijker om een nummer te gebruiken dan een naam (plus de rest).