Als ict’er bedenk je creatieve ideeën die je wil doorvoeren binnen je organisatie. Die plannen willen nog wel eens sneuvelen doordat de business niet weet hoe ze die moeten realiseren. Hoe krijg je je ideeën wel uitgevoerd? Computable vraagt het zijn experts.
1. Vergeet de techniek
Ideeën van ict’er zijn meestal redelijk technisch van aard, wat het lastig maakt om deze uit te leggen aan de mensen die het voor het zeggen hebben in de business, stelt Wijnand Lens, oprichter, trainer en consultant bij Dolgoz. ‘Ict’ers moeten hun concept omzetten naar een propositie in een taal die de business spreekt. Zo concreet mogelijk en visueel aantrekkelijk. Laat de techniek achterwege, dat interesseert namelijk niemand. Leg uit hoe jouw idee de werkzaamheden in de business vereenvoudigen of versterken.’
Mark Karsch, eigenaar van MK Digital, voegt er aan toe dat ict’ers met een concrete klantcase moeten komen. ‘Speculaties zijn vaak moeilijk door te voeren, tenzij je kan aantonen dat de concurrentie bijvoorbeeld succes behaalt door specifieke dingen te doen.’
2. Vind een partner in crime
Lens adviseert om een ‘partner in crime’ aan de business-kant te zoeken die helpt om het idee voor de bühne te brengen en geaccepteerd te krijgen. Dat moet iemand zijn met draagvlak, impact en liefst ook hiërarchische kracht, ‘er moet tenslotte geld vrijgemaakt worden om je plan te verwezenlijken.’
Zodra je concept is geaccepteerd, moet je zorgen dat je business-partner helpt bij de realisatie hiervan. ‘Deze partner heeft zich namelijk hard gemaakt voor jouw idee. Hij of zij zal ook afgerekend worden als het product niet levert wat is beloofd. Hij of zij helpt ook in het uitwerken van oplossingen, te vertellen wat wel en wat niet werkt en welke stakeholders zo goed mogelijk geïnformeerd moeten worden.’
3. Focus op resultaat
Wanneer je de business hebt overtuigd en jullie overgaan tot het uitvoeren van deze plannen, is het belangrijk om te blijven sturen op de inhoud. ‘Blijf sturen op bedrijfswinst. Dat kan zowel economisch als tijdstechnisch zijn’, adviseert Karsch. Lens vult aan dat je de business regelmatig moet updaten over de vorderingen van het project. ‘Het is belangrijk dat je bij het project betrokken blijft tot het product daadwerkelijk is geïmplementeerd. Trek je dus niet vroegtijdig terug. Aan het eind is iedereen blij en gelukkig met het resultaat. Hierdoor zal jou volgende idee makkelijker geaccepteerd worden door de business.’
4. Werk Agile
Tijdens die productieproces pleit Lens voor een hybride team van business en it. ‘Zorg dat er in het team wat mensen zitten die kunnen vertalen van business naar it en andersom. Scrum heeft hier heel goede richtlijnen voor.’ Geke Rosier, initiatiefnemer van RightBrains, meent dat business en it-alignment achterhaald is. ‘Een hiërarchische manier van aansturing past niet meer bij deze tijd. Bedrijven van de toekomst zijn opgebouwd in kleinere eenheden, die als samenstel in staat zijn snel te bewegen, te reageren en te acteren op marktbewegingen en de snelle technologische ontwikkelingen die op ons afkomen.’
Volgens Rosier moeten organisaties en netwerkorganisaties samenwerken om te overleven. ‘De wijze waarop it-functionaliteiten worden gerealiseerd is aan het veranderen. Dit wordt steeds meer een iteratief proces met de nadruk op snelheid. Agile werken is een manier om dit binnen organisaties te implementeren.’ Meer over haar visie kun je lezen in haar opinie ‘Business IT alignment is achterhaald: business = IT’.
5. Zorg voor prioriteit
Maar wat als de business (nog) geen oog heeft voor je idee? Dat kan volgens Lens komen doordat het resultaat van jouw concept geen prioriteit heeft bij de business. ‘Je plan kan best geld opleveren of besparingen bewerkstelligen, maar als dat geen prioriteit heeft bij de business zal je idee nooit landen. Kortom: weet de behoeften van de business en onderzoek of je idee prioriteit heeft of kan hebben.’
Ik mis een allereerste verplichte nummer. Vertel de goegemeente nu eerst eens wat IT is, hoe het werkt, hioe je er mee om moet gaan en vooral waarom dat zo is. Dat scheelt je namelijk meteen de onzekerheid dat men niet snapt wat je wil en wat je doel is.
Een hele goede tweede zou zijn is uit te leggen in begrijpelijke Non IT taal wat je wil, wat je doel is en nog meer, wat de winst voor de organisatie en medewerker is.
Het zijn zomaar twee criteria waar men nog steeds, raar maar waar, volkomen aan voorbij gaat maar net de twee punten die uiteindelijk wel de basis vormen voor heel veel onbegrip en dus frustratie, met alle negatieve gevolgen van dien.
René,
Als eerste is Nederland het enige land in de wereld dat de term ICT in plaats van IT gebruikt, punt 2 is in dat kader dus heel interessant als het om het verkopen van een idee gaat dat op alle punten tegenstrijdig is aan basisprincipes van IT. Punt 3 is dan een lachertje als we kijken naar vele inspanningsverplichtingen (SLA) die hier het gevolg van zijn door asymmetrische kennis die ontstaan zijn door het beheermodel van Looijen met het digitale opportunisme van punt 4. In alle paradigmaverschuivingen hebben we nu dan ook DevOps welke dus de brug probeert te slaan tussen alle technologische ontwikkelingen van IT (ITIL) en de beweeglijkheid van de business van non-IT (BiSL/ASL) door afstemming te zoeken in de verschillende lifecycles welke Gartner omschrijft als bimodal IT.
Prioriteit van de business is terug te brengen tot de waan van de dag, punt 5 gaat namelijk om het verschil tussen de rode en blauwe vorm van innovatie die vergeten dat de nieuwe realiteit niet om de gebruiker (business) maar de klant (markt) gaat. De netwerkorganisaties die gaan samenwerken hebben vooral een probleem met de ‘Enterprise Lifecycle’ welke om de organisatorische uitdaging van de processen gaat welke uiteindelijk een lage graad van automatisering hebben waarna er gezocht wordt naar een kostenverlaging (rode innovatie) in arbeid middels offshoring omdat de marges onder druk komen te staan.
Misschien dat we meer moeten kijken naar het Enterprise-IT alignment van ketenafhankelijkheid waar de veranderlijkheid bepaald wordt door de wetgeving rond de compliance.(integriteit) van de business nu het optimisme van de belofte van technologie niet de organisatorische Haarlemmerolie blijkt te zijn?
Rene wil weer zo graag uitleggen wat IT is.
Lastig aangezien we allemaal weer wat anders vinden. In ieder geval heb je vandaag de dag verschillende modi, gescheiden werelden. Je rommelt iets in mekaar en gooit het over de beheermuur naar de Dino’s. Wat die ermee doen laat iedereen koud.
Dat sluit meteen goed aan op het artikel dat met deur in huis valt : “Vergeet de techniek”, “Laat de techniek achterwege, dat interesseert namelijk niemand”. Welke hints hebben we nog meer nodig ? Of ASL nu bij IT hoort of de Business. Of de Business nu de gebruiker is. Zoveel mensen zoveel meningen, zoveel contexten. En uiteindelijk maalt er niemand meer om.
Business en ICT alignment, tegen beter weten in al jaren op zoek zijn naar die heilige graal. Terwijl we in Jurassic park allemaal konden zien wat er gebeurt als je de spanning van de muur haalt. De blerende business die niet meer weet waar ze het zoeken moet en de dino’s die nog harder bleren en stampen maar uiteindelijk toch verliezen.
Herkenbaar.
Jullie reacties aan mij zijn natuurlijk erg ‘aardig’ maar ik wil jullie er graag, ten overvloede misschien, op wijzen dat niet alleen wij IT professionals deze artikelen lezen, maar toch ook flink wat niet IT professionals die weer van jullie reactie niet zoveel kunnen brouwen inhoudelijk. Die even in de marge.
Ewout,
Er worden niet alleen in Nederland twee termen gehanteerd, ICT en IT. Vandaar, ik kom ze tenminste regelmatig tegen. Dus ze gebruiken zie ik dan weer niet als ‘negatief’.
2. Helemaal met je eens. Eén van de vier dodelijkste vijanden van goed werkend IT is nu eenmaal commercie. Like it or not…
3. Ik blijf roepen dat een SLA alleen maar werkt wanneer die meer en sec toegeschreven is op de lineairiteit van IT die word geimplementeerd ipv de vele zakelijke ‘escapes’ die ik soms weer tegen kom. Een SLA is wederom een comerciele exercitie vaak, wijs ik hier graag weer even terug naar mijn 2.
4. Ik heb de knuppel/handschoen al vaker geworpen, blijf dat dan ook doen …..
4.1 Leg je de business niet uit wat IT is, hoe het werkt, hoe je er mee om moet gaan, krijg je oeverloze discussie of weer….. commercieel geouwehoer met allerlei gevolgen van dien.
4.2 Simple Simpler Simplest We kunnen er allerlei kreten en methodologieen bijhalen en kreten er in gooien, als je klant er geen snars van snapt en IT als black box blijft zien, is dat weer het bewijs dat mijn stelling blijft kloppen.
Je mag mij natuurlijk ‘proberen’ plat te blijven walsen als ik blijf stellen dat de gemiddelde IT professional het na vijfentwintig jaar Business IT etc etc het nog niet voor elkaar heeft gekregen a: de begrijpelijke brug te leggen naar de klant en b: eindelijk eens gezamenlijk IT te gaan bedrijven ipv nog steeds IT als een black box voor de klant.
Het gaat mij er niet om of je hele ingewikkelde boekwerken wil gebruiken of ‘Mickey Mouse taal…’ Als die kalnt nu maar begrijpt hoe het zit en hoe het werkt op hoofdlijnen, dan kun jij als professional een veel beter en gerichter vraag en begrip verwachten. Hoe moeilijk kan dat zijn?
@ Dino
Pak de handschoen op en wie weet verras je jezelf nog eens. Zal je zien dat principes en wetmatigheden van IT exact dezelfde zijn als uitvinden van het wiel, de eerste gemechaniseerde weefmachine en alle randvoorwaarden die jij nu kunt bedenken. Met Jurrasic zit je er zelfs dichter bij dan je kunt vermoeden. ;O)
Uiteindelijk gaat het om onze business die je aan de klant probeert te verkopen en als de klant steeds minder vertrouwen krijgt in jouw business, zal die gaan voor het goedkoopste van het goedkoopste en dus…. jou en/of mij, links laten liggen. Verrek zeg, wat valt hier niet aan te snappen? ;O)))
Steeds hetzelfde “blijven roepen” is als een krijsende dino die niet meebuigt met veranderingen. Ik pleit voor parasitair overleven. Effectief, efficiënt binnen de eigen scope (typisch IT eigenlijk). Als het beetje meezit heeft de gastheer het niet eens door.
Alleen die irritante jeuk, he.