Organisaties opereren slimmer en efficiënter als ze direct beschikken over relevante informatie. Die informatie bevindt zich al lang niet meer in die ene SQL Server- of DB2-database binnen uw bedrijfsmuren, maar in misschien wel honderden ‘datahotspots’. Hoe haal je dan snel waarde uit relevante data?
Per direct bijsturen
Of het nu is om klantgedrag beter te voorspellen, processen aan te scherpen of om nieuwe markten in kaart te brengen; bedrijven willen realtime toegang hebben tot relevante data. Door die actuele data snel te analyseren, kunnen processen direct worden bijgestuurd in plaats van dagen later of helemaal niet.
Zo zijn er al voorbeelden van energieleveranciers en netbeheerders die enorme hoeveelheden gebruikersdata realtime analyseren om klanten te voorzien van tips voor het verminderen van hun energieverbruik. AkzoNobel zet momenteel stappen om bijvoorbeeld op basis van data-analyses te komen tot ‘predictive maintenance’ van machines. Hierdoor kunnen ze een onderdeel vervangen nog voordat een storing optreedt.
Data combineren
Realtime business intelligence is echter alleen mogelijk als een systeeminformatie uit alle lagen en afdelingen van de organisatie direct combineert en analyseert. Daarvoor zijn de afgelopen jaren diverse krachtige systemen op de markt gekomen. Zo zien we een opkomende markt voor snelle databases die data in het geheugen verwerken en snel beschikbaar kunnen stellen, tools voor een realtime data-analyse en dashboards voor een snelle en overzichtelijke presentatie van alle relevante gegevens.
Tocht door de jungle
In de praktijk blijkt dat de implementatie van dergelijke krachtige tools en systemen vaak aanvoelt als een tocht door de jungle. Wie bijvoorbeeld kiest voor een combinatie van een snelle ‘in-memory’ database met tools voor realtime data-analytics, staat namelijk voor lastige keuzes. Voor welk licentiemodel kiezen we? En voor welk deploymentmodel? Kiezen we voor een implementatie in de cloud, of toch on-premise? En hoe gaan we de implementatie aanpakken?
Deze vragen zijn lastig te beantwoorden voor een productgroep die nog relatief nieuw is en waarvoor de best practices wellicht nog niet helemaal volledig zijn opgesteld. Om de tocht door de jungle iets minder grillig te maken, kan het helpen om deze drie stappen te doorlopen.
1. Stel een sluitende businesscase op
Analyseer waar de business behoefte aan heeft, waar de pijnpunten zitten en welke voordelen realtime business intelligence biedt. Voor een aansprekende businesscase is het belangrijk dat zowel it als de business al in een vroegtijdig stadium bij het proces worden betrokken en met elkaar op één lijn zitten.
2. Try first
Probeer de beoogde tooling eerst uit voordat u een definitieve keuze maakt. Een mogelijkheid is om de nieuwe oplossing parallel te laten draaien aan de tooling die u momenteel in gebruik heeft, bijvoorbeeld in een ‘sidecar-scenario’. Op die manier voorkomt u dat bestaande processen verstoord raken.
3. Innoveer
Bereid de organisatie voor op de innovatie die mogelijk is met realtime business intelligence. Op voorhand is vaak niet duidelijk tot welke nieuwe inzichten realtime business intelligence leidt, en wat de nieuwe mogelijkheden zijn. Is de organisatie wel klaar voor die verandering? Ontwikkel daarom nieuwe businessmodellen die aansluiten op de laatste trends en die optimaal gebruikmaken van technologieën zoals het internet of hings en predictive analytics. Zo voorkom je dat inzichten uit data-analytics onnodig verloren gaan.
Hoewel de implementatie van tooling voor realtime business intelligence grillig kan zijn, hebben meerdere bedrijven inmiddels succesvol de eerste stappen gezet. Zelfs wereldwijd opererende spelers zijn erin geslaagd om met realtime rapportages tot een snellere besluitvorming te komen.