Het succes van it-bedrijven wordt steeds meer bepaald door hun potentie om de kansen van klanten te vertalen in it-oplossingen. It-consultants zouden niet alleen maar it-specialisten moeten zijn, maar ook organisatiepsychologen en processpecialisten.
Nog niet zo heel lang geleden was het leven van een it’er overzichtelijk. Je was vroeger goed in exacte vakken, hield van eentjes en nulletjes en volgde daarom een it-opleiding. Veel it-dienstverleners weten al een tijdje dat de werkelijkheid iets complexer in elkaar steekt. Nu veel bedrijven bezig zijn met de digitale transformatie, is het steeds belangrijker geworden voor it-specialisten om ook bedrijfsprocessen te begrijpen en de taal van de business te spreken. Of het nu gaat om big data, machine learning of artificial intelligence; de mogelijkheden zijn nu al veel en veel groter dan wat er al in de praktijk wordt toegepast. Het succes van it wordt niet meer begrenst door de technologische mogelijkheden, maar door de bereidwilligheid en vaardigheden van bedrijven en burgers om deze it-tools daadwerkelijk in te zetten.
Het succes van it-bedrijven wordt daarom steeds meer bepaald door hun potentie om de kansen van klanten te vertalen in it-oplossingen. It-consultants zijn daarom niet alleen meer it-specialisten, maar ook organisatiepsychologen en processpecialisten.
Wat wordt ons werk?
De verwachting is dat dit de komende decennia alleen maar zal toenemen. De ontwikkelingen op het gebied van robotica en kunstmatige intelligentie gaan op dit moment zo hard, dat er een maatschappelijk debat is opgelaaid over de verdeling van werk in de toekomst. Als het overgrote deel van ons werk straks is overgenomen door machines, hoe richten we dan onze maatschappij in? Hoe bepalen we wie wat verdient? Hoe gaan we onze (vrije) tijd indelen? Staan we het toe dat onze leiders vervangen worden door kunstmatige intelligente entiteiten? En zo ja, hoe stellen we de parameters zo in dat computergestuurde politieke leiders en managers de juiste beslissingen nemen? Belangrijker nog: wie bepaalt wat de juiste beslissingen zijn? En hoe voorkomen we dat deze systemen in de verkeerde handen vallen?
Wie bepaalt?
It was nooit een op zichzelf staande discipline. Sinds de uitvinding van de computer is er een wisselwerking geweest tussen techneuten die nieuwe mogelijkheden ontdekten en een veld daaromheen van experts die beïnvloedden hoe die technologie zou worden toegepast. Denk aan schrijvers en filmmakers die hun fantasie de vrije loop lieten over de toekomstige mogelijkheden (en gevaren) van it, en beleidsmakers die it-ontwikkelingen stimuleerden, maar ook begrensden.
Nu de impact van it op de maatschappij allesbepalend lijkt te gaan worden, is het raadzaam dat it-studenten zich verder verdiepen in een vak als sociologie. Zo kunnen ze de impact van de huidige en toekomstige technologie op de maatschappij van morgen beter inschatten en, waar mogelijk, bijsturen.
@Atilla: ik ben het helemaal met je eens.
Maar ik reageer dan ook op het enigszins zwart-witte artikel van de auteur, niet op jouw mening 🙂
De auteur (welke overigens schittert door afwezigheid tot op heden) stelt dat de IT student een minor sociologie moet volgen … alsof alle IT-ers compleet vastgeroeste nerds zijn.
Gelukkig hebben de meeste IT-ers waar ik mee gewerkt heb / werk ook echt wel sociale kanten, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze vrolijk gaan worden van een verplichte minor sociologie.
Wat je namelijk wederom ziet is dat iemand wil dat “de IT-er” zich maar weer aan moet passen. Als “men” de IT zo belangrijk vindt voor de samenleving, waarom gaat de alpha’s en gamma’s zich dan eens niet verdiepen in de core-IT?
Rare stellingname? Ja, maar niet anders dan wat de auteur poneert.
Mooi om de reacties en verschillende zienswijzen te lezen nav mijn opiniestuk. Ik wil graag wat nuance inbrengen. Ik ben niet van mening dat een IT-vakspecialist een socioloog of psycholoog moet worden, de IT’er hoeft niet van aard of specialisme te veranderen.
Ik wil aangeven dat als de wereld van IT en veranderingen door digitalisering een steeds grotere (maatschappelijke) rol innemen, er ook grotere verantwoordelijkheden kunnen gaan komen te liggen bij de IT’er. Hun ‘uitvindingen’ kunnen grote impact hebben op de maatschappij. Is het dan niet interessant als IT’er om af en toe uit je vakgebied te stappen en om je heen te kijken naar de wereld waarin we leven en mogelijk gaan leven en bekijkt welke rol jouw vakgebied daarin kan gaan innemen en hoe je daaraan wil/kan deelnemen?
Op minder grote schaal; is het niet prettig als de oplossing of tool waaraan je werkt zo gemaakt wordt dat het aansluit op de gebruiker? Natuurlijk is het de ideale speelveld als je een team van verschillende specialismen bij elkaar hebt, want het vijf-potige schaap zijn past bijna niemand goed. Maar als IT’er heb je dat niet altijd. Soms zit je bij de klant aan tafel en zal je allebei je best moeten doen om elkaars ‘taal’ te spreken.
@Sonja: leuk te zien dat je ook reageert, kunnen veel schrijvers nog steeds een voorbeeld aan nemen.
Ik ben het helemaal eens met wat je in je 2e alinea schrijft. In één van mijn banen zat ik vooral in een ondersteunende hoek, en zag ik weinig van het eindproduct. Daar had echter geen minor sociologie aan geholpen, had vooral te maken met de organisatie van het bedrijf (wij maakten een sub-onderdeel, het eindproduct werd in een ander land gemaakt).
Tot een jaar geleden heb ik gewerkt aan een product in de medische hoek, welke onlangs officieel op de markt gekomen is. Als je dan in de media leest dat dat product op de markt gekomen is, voel je toch enige trots, en zie je een mooi voorbeeld hoe het werk van jou en je collega’s bijdraagt aan, in dit geval, de gezondheidszorg.
Maar ook daar heb ik geen cursus sociologie voor nodig gehad.
De die-hard IT-er die alleen maar achter zijn computer zit en leeft op pizza’s en cola is leuk voor in de films, maar in het echt zijn ze volgens mij behoorlijk aan het uitsterven. Zeker met de nieuwe ontwikkel methoden waarbij het hele team aan een product werkt, is iedereen veel meer betrokken bij het eindproduct.