Het aantal vacatures voor it-starters laat in het laatste kwartaal van 2016 een forse stijging zien. De vraag is 34 procent hoger dan een jaar eerder. De totale groei van vacatures in het it-vakgebied bedraagt 26 procent. Dat blijkt uit de analyse ‘Trends en ontwikkelingen over het vierde kwartaal van 2016’ van Yacht. De vraag naar professionals is zelfs zo groot dat bedrijven ook open staan voor talent met uiteenlopende vooropleidingen, bijvoorbeeld sterrenkunde, psychologie en natuurkunde.
De vraag naar it’ers is al jarenlang hoog. Het lukt bedrijven moeilijk geschikt personeel te vinden. Om toch in die behoefte te kunnen voorzien, is vakkennis lang niet het enige waar bedrijven naar zoeken. Michiel Valk, directeur Yacht IT: ‘Veel bedrijven zetten in op de transformatie naar ‘digital’ en vormen nieuwe teams. Daar horen ook nieuwe profielen bij. Een goede it’er beschikt niet alleen over vakkennis. Analytisch denkvermogen, aanpassingsvermogen en creativiteit zijn minstens zo belangrijk. Dat legt de lat hoog, maar biedt ook kansen voor mensen met die specifieke competenties. Ook zij kunnen it’er worden.’
Starters interessant
Er is binnen organisaties meer behoefte aan mensen die beschikken over soft skills als communicatieve vaardigheden, creativiteit, inventiviteit en flexibiliteit. Eigenschappen waar de moderne it’er niet buiten kan. Specifieke vakkennis wordt steeds vaker ‘on the job’ bijgebracht. Dat maakt dat starters interessant zijn voor bedrijven.
Valk: ‘Ook als je een vooropleiding hebt in bijvoorbeeld marketing, psychologie of natuurkunde, kun je een goede it’er worden. We kijken vooral naar iemands motivatie en nevenactiviteiten. Iemand die als hobby ‘programmeren’ heeft, beschikt al over bepaalde basisvaardigheden die in dit vakgebied goed van pas komen.’
Nieuwkomers en blijvers
De impact van technologie en digitalisering op bedrijfsprocessen draagt ook bij aan nieuwe vacatures als data scientists en UX-designers. De verwachting is dat de vraag naar dit soort functies aantrekt. Uit een analyse van het huidige aanbod vacatures blijkt dat de vraag naar software- en applicatie ontwikkelaars het hardst stijgt, op de voet gevolgd door web- en multimedia-ontwikkelaars.
Groei Q4 2016 t.o.v. Q4 2015
Software- en applicatie-ontwikkelaars: 31%
Web- en multimedia-ontwikkelaars: 28%
Systeemanalisten: 21%
Systeembeheerders: 20%
Krijg weer een visie van een volgende .com bubbel.
Ik lees, vraag naar “lage-loners” in ICT blijft stijgen.
Ik lees, vraag naar pas afgestudeerde met 5 jaren ervaring en een duizendpoot in ICT blijft stijgen, oh ja de oudjes aan de kant.
“Training on the job”. ‘Tuurlijk.
In de periode 1997-2000 werd ook alles aangenomen wat maar wilde werken in de IT, ongeacht of je de kennis had. En tot grote frustratie van de opgeleide IT-ers, die al deze groentjes “on the job” moesten trainen. En na 2000, toen het werk inzakte, werden de “nieuwe IT-ers” massaal gedumpt.
Een HBO/TU informatica-studie duurt niet voor niks 4 jaar; dat is niet iets wat je eventjes “on the job” erbij leert!
Het businessmodel van Yacht is om jonge, relatief onervaren, naar vooral (aan de inkoopkant) goedkope consultans te leveren voor de hoogst mogelijke prijs. Niet te geloven dat er binnen bedrijven nog een werkelijke behoefte bestaat aan jonge mensen in een mooi pak die bedreven zijn in Excel.
De enige jonge ICT’ers die ik nu nog zie instromen, hebben een eigen bedrijf en kloppen keihard code en dat is de enige manier om te overleven vandaag de dag.
“We kijken vooral naar iemands motivatie en nevenactiviteiten. Iemand die als hobby ‘programmeren’ heeft, beschikt al over bepaalde basisvaardigheden die in dit vakgebied goed van pas komen.’”
Nog duidelijker is amateurisme moeilijk te definiëren.
Er zullen ook wel hobby programmeurs zijn die een behoorlijk kennisniveau hebben wat een geschoolde programmeur kan overstijgen als het gaat om kennis bij een bepaalde taal gaat. (bijv demo groepen fabriceren de meest fantastische juweeltjes van programmeren) Programmeren is deels ook ervaring op doen wat niet in de leerboeken staat.
Ik weet ook dat de geel-groene draad de aarddraad is, en ik heb ook wel eens een stopcontact aangelegd, maar dat maakt me nog geen elektricien! Zo is iemand die voor de hobby wel eens een programmaatje heeft gemaakt nog geen ICT-er.
Tijdens een informatica-opleiding leer je heel veel achtergronden. Dat is een solide basis voor de rest van de ICT kennis. Je leert niet proefondervindelijk SQL, maar je leert de grondbeginselen van databases, dataverzamelingen, indexen, sleutels, … Kennis die je niet nodig hebt als je de gegevens van medewerker 1234 uit de tabel Medewerker moet halen, maar wel als je complexere databasebewerkingen uit moet voeren.
Toch heb je niet overal een wiskundige ICT achtergrond voor nodig. Een grafisch ontwerper kan misschien wel betere gebruikersinterfaces maken dan een programmeur. Maar ook in de “echte ICT” kun je met een andere achtergrond ook best carrière maken. De juiste cursussen, goede coaching en veel werkervaring doen wonderen. Maar detacheringsbedrijven die iemand zonder ICT kennis een paar weken op training sturen en vervolgens denken de hoofdprijs te kunnen vragen… die tijden zijn voorbij!
Wanneer ik het artikel lees, concludeer ik dat er vraag is naar een breed scala aan software ontwikkelaars. De bioloog, die liefst communicatief vaardig is, wordt omgeschoold maar kent hierna slechts een klein deel uit dit spectrum en mist kennis t.a.v. de impact over een geheel systeem. Om die reden alleen al zijn ze vooral geschikt om in te zetten op de zwaar conjunctuurgevoelige markt voor wegwerpsoftware. Dit is software waarbij bespaard is op de initiële totstandkoming met als gevolg dat het onderhoud zo kostbaar is dat hier na enkele jaren, of eerder, mee gestopt wordt.
Zelfs 4 jaar HBO opleiding in software-engineering maakt je niet meer dan startbekwaam! Je bent dan wel startbekwaam om je verder te ontwikkelen als sustainable software engineer.
En nog kort over de professional skills uit het artikel: Ze kunnen het verschil maken tussen een goede software engineer en een succesvol software engineer. Helaas zijn de mensen die beide skills combineren zeldzaam, hoezeer we als opleiding ook ons best doen om beide bij onze studenten aan te leren.
Wanneer ik het artikel lees, concludeer ik dat er vraag is naar een breed scala aan software ontwikkelaars. De bioloog, die liefst communicatief vaardig is, wordt omgeschoold maar kent hierna slechts een klein deel uit dit spectrum en mist kennis t.a.v. de impact over een geheel systeem. Om die reden alleen al zijn ze vooral geschikt om in te zetten op de zwaar conjunctuurgevoelige markt voor wegwerpsoftware. Dit is software waarbij bespaard is op de initiële totstandkoming met als gevolg dat het onderhoud zo kostbaar is dat hier na enkele jaren, of eerder, mee gestopt wordt.
Zelfs 4 jaar HBO opleiding in software-engineering maakt je niet meer dan startbekwaam! Je bent dan wel startbekwaam om je verder te ontwikkelen als sustainable software engineer.
En nog kort over de professional skills uit het artikel: Ze kunnen het verschil maken tussen een goede software engineer en een succesvol software engineer. Helaas zijn de mensen die beide skills combineren zeldzaam, hoezeer we als opleiding ook ons best doen om beide bij onze studenten aan te leren.