Back-up is een ondergeschoven kindje en moet af van zijn imago van verzekering. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het belang van back-ups wordt in de praktijk maar al te vaak pas beseft als het te laat is. Dit geldt niet alleen voor het hebben van back-ups, het geregeld uitvoeren van back-ups en het controleren of zelfs testen van back-ups. Het blijkt zelfs te gelden voor de cruciale vraag of er back-ups worden gemaakt en door wie. Wiens verantwoordelijkheid zijn back-ups? Dit lijkt een banale of zelfs overbodige vraag, maar dat blijkt niet zo te te zijn.
Deze vraag is hard nodig in de moderne wereld van dienstverlening, non-technische klanten en geen eigen it-afdelingen. Volgens de rechter valt er van een it-dienst die een paar honderd euro per maand kost niet te verwachten dat die voortdurende controle van dagelijkse back-ups omvat. Iets met een dubbeltje en eerste rang? Een deel van het probleem is ook de perceptie dat back-up als een verzekering zou zijn die maar zelden nodig is. In de huidige data-driven wereld is die misvatting een te groot risico. Back-ups verdienen brede erkenning (en dus ook budget). Wat vind jij?
Zeker bij het omarmen van cloud diensten is een backup gewoon noodzaak anders krijg je je compliance niet sluitend.
Backup hoeft niet duur te zijn, profiteert van zelfbediening en is gewoon een goed verhaal.
Wat als je afgesloten wordt van je (cloud) dienstverlener? Wat als een medewerker een fout maakt die pas later boven water komt? Wat als een medewerker rancuneus is? Wat als je ransomware hebt?
Allemaal situaties waarbij je het bokje bent als je het niet (goed) regegeld hebt.
Natuurlijk heb je er met een backup provider wel weer een ding bij wat je moet controleren op certificering, toegang, etc. Je kunt namelijk monitoren op wie welke bestanden gebruikt, maar doe je dat ook op je (selfservice) back-up omgeving?
Ik ben het eens met deze stelling, pas als het te laat is beseft men het belang van back-up.
Data is van onschatbare waarde, een back-up is vaak een laatste redmiddel om de service te herstellen.
Ik maak wel een duidelijk verschil tussen back-up (herstellen van de service) en archiving (bewaren voor wetgeving of company policy’s etc).
Kwijtraken van data is heel vervelend, vanuit de back-updata kan je meestal kiezen uit een aantal versies om bestanden weer te herstellen of terug te halen.
Back-upmedium’s zijn meestal veel goedkoper dan standaard disken, de eerste winst heb je al door versies van bestanden alleen als back-upbestand op te slaan.
Veel erger is imagoverlies of rechtsvervolging als een organisatie “niet in control” is (lees=data is weg!).
Virussen, datacorruptie, “data gijzeling” , (cloud) itc-service provider gaat failliet : de wereld kan in een ogenblik razendsnel veranderen in een nachtmerrie.
Hadden we maar een degelijk back-upplan gehad…
Vergeet niet bij een back-up andersom te denken, uitgangspunt moet het restoren zijn. Pas als je dat diverse malen doorgetest hebt weet je of je back-up procedure goed werkt als je na het restoren weet dat alles werkt zoals het hoort te werken.
Ook van belang is om de back-up goed te beveiligen. Hackers zoeken namelijk nogal eens naar back-up bestanden omdat die meestal “minder goed” beveiligd zijn.
Klaarblijkelijk is dit ‘overbodige’ stukje wederom nodig. Overbodig omdat zakelijk gezien een back-up gewoon een standaard onderdeel behoord te zijn van uw IT keten. Inderdaad, tegenwoordig een ondergeschoven kind. Klaarblijkelijk vinden de IT professionals van vandaag de dag een back up eigenlijk helemaal niet meer zo spannend.
IT 100% voorspelbaar
IT als vehikel, als materie, is volkomen voorspelbaar. 100% voorspelbaar zelfs. Momenteel is het zoo dat 99,9% van de IT afnemers hier geen enkel idee van hebben en meer dan 95% van de commercie hen dit niet vertellen. Gewoon, omdat men die kennis niet eens bezit.
Door het ontberen van de noodzakelijke kennis op dat vlak is de klant uiteindelijk het welbekende haasje. Doorgaans gat het allemaal goed tot ….. laten we zeggen u slachtoffer wordt van een inbraak of erger, slachtoffer van ransomware. Bedenkt u zelf maar, als u slachtoffer zou ziijn van ransomware, en u zou weten dat u binnen een half uur tot een uur, alles weer tot de laatste werkende stand van zaken zou terug kunnen zetten, dan mag u nu voor uzelf het rekensommetje maken.
Dat de commercie van de IT dienstverlener, dit hiervan niet tot een belangwekkend genoeg issue maakt is veel zeggend. Een back upo is net zo standaard en belangwekkend als de hele IT dienstenleverantie dit voor uw onderneming is. Open deur maar niettemin bijzonder belangrijk om eens goed naar te kijken.
Ter ondersteuning een non commercieel white paper numoquest.nl/IT100.pdf
Restore is key, back-up is schijnveiligheid voor de business.