Schiphol is samen met KLM een proef gestart met vrijwillig ‘biometrisch boarden’. De passagier gaat aan boord van het vliegtuig via een apart poortje dat de passagier herkent aan het gezicht. Instapkaart en paspoort hoeven niet dan meer te worden getoond. De biometrische oplossing is geleverd door Vision-Box. Dit bedrijf was als authenticatieleverancier eind 2011 ook al betrokken bij het plaatsen van elektronische grenspassage-poorten op Schiphol.
Met de nieuwe proef willen Schiphol en KLM de techniek van gezichtsherkenning onderzoeken: de snelheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van het systeem. Daarbij wordt ook gekeken naar het boardingproces en naar de ervaringen van de passagier. Het uiteindelijke doel is om het boardingsproces voor passagiers zo makkelijk en snel mogelijk te maken. De proefperiode duurt minimaal drie maanden.
De proef vindt plaats bij een geselecteerde gate op de luchthaven. Bij het boarden met het gezicht registreert de passagier zich eerst. In het wachtgebied bij de gate staat een speciale registratiekiosk. Medewerkers van KLM assisteren hierbij.
Bij het registreren scant de passagier het paspoort, de instapkaart en het gezicht. Om de privacy te beschermen worden deze gegevens uitsluitend voor de proef gebruikt. Na het boarden worden de persoonsgegevens automatisch verwijderd. De gegevens die in de registratiekiosk staan, worden na tien uur verwijderd.
Vision-Box
Opvallend is wel dat Schiphol kiest voor hardwaregedreven biometrie; met andere woorden de apparatuur neemt behoorlijk wat ruimte in. Dit, terwijl er tegenwoordig ook kleinschaliger oplossingen zijn te testen, onder meer met mobiele technologie.
De biometrische oplossing voor deze proef wordt geleverd door Vision-Box. Deze authenticatiespecialist werkte al langer voor Schiphol. Zo leverde het Portugese bedrijf, met een vestiging op Schiphol, eind 2011 ruim dertig grenspassagesystemen, waarbij Accenture als partner de rol van systeemintegrator annex projectleider op zich nam. Deze zelfbedieningspoorten controleren de identiteit van reizigers door een foto van hun gezicht te vergelijken met de foto in hun biometrische paspoort. Die technologie wordt nu ook in de nieuwe proef voor het boarden toegepast.
Digitale luchthaven
Schiphol zegt met zijn partners continu bezig te zijn met innovaties om de processen op de luchthaven te verbeteren. Het bedrijf heeft de ambitie om in 2018 de meest ‘digitale luchthaven’ ter wereld te worden en daar is deze proef onderdeel van. De samenwerking met KLM en de overheid resulteerde de afgelopen jaren in de invoering van de allereerste beveiligingsscan voor passagiers, crew en personeel en de nieuwe ‘securitylane’ in 2015. Op dit moment loopt ook een proef met een handbagagescan waarbij de passagier de laptop en vloeistoffen in de tas kan laten.