Integratiespecialist Yenlo uit Schiphol-Rijk neemt de afhandeling van het provinciaal berichtenverkeer van en naar de Landelijke Voorzieningen en Basisregistraties over van het Sectoraal Knooppunt Provinciën (SKP). Dit centraal servicecentrum werd in 2014 opgericht als een koppelvlak voor de aangesloten deelnemers. Deze provincies hebben alsnog besloten dat de dienstverlening beter kan worden overgelaten aan een specialist.
Het Sectoraal Knooppunt Provinciën heeft een aantal jaar gefunctioneerd als een centraal servicecentrum voor de koppelvlakken Basisregistraties en Landelijke Voorzieningen voor de vier één Regionale Omgevingsdienst. Het opzetten van het knooppunt betekende voor de deelnemers dat zij niet voor elke voorziening en basisregistratie een apart koppelvlak hoefden te gebruiken. Dat scheelt in de kosten en zorgt voor een efficiënte bevraging van de registraties.
Toch is besloten om de dienstverlening in handen van een externe partij te leggen. Volgens de betrokken organisaties was er ‘behoefte aan een professionelere dienstverlening met een duidelijke visie richting de toekomst.’ Daarbij speelde mee dat de vraag naar verschillende koppelvlakken is toegenomen. De provincies vinden dat de invulling hiervan beter kan worden ondergebracht bij een gespecialiseerde dienstverlener dan te investeren in de uitbreiding van het SKP.
Migratie
Omdat het volume van de gegunde opdracht onder de aanbestedingsgrens lag, is de overeenkomst met Yenlo gesloten na een onderhands gunningstraject met meerdere partijen. De opdracht is initieel aangegaan met een looptijd van één jaar.
In januari 2017 is de migratie van de huidige deelnemers van het SKP naar Yenlo afgerond. Inmiddels is de exploitatiefase van start gegaan en wil Yenlo de overige deelnemers en omgevingsdiensten alsmede andere overheden ook aansluiten op de digikoppeling en digilevering-diensten op basis van dezelfde afspraken. Naast de koppelvlakken van en naar Landelijke Voorzieningen dient het MDC-platform ook als een gemeentelijke en provinciale servicebus.