HP Inc. opende begin dit jaar voor een week een heuse pop-up store in de Kalverstraat in Amsterdam. Daar stond het volledige aanbod uit het Premium zakelijk portfolio uitgestald. Het hardwareconcern koos doelbewust voor een drukke winkelstraat en wilde in de winkel de zakelijke gebruiker als consument aanspreken. Volgens Herbert Wormgoor, communications manager Benelux, is dit geslaagd. 'In een winkel reageren mensen toch enthousiaster dan normaal op de zakelijke markt.'
Het concept van de pop-up store is bekend van de horeca en de detailhandel. Hoe kwamen jullie op het idee om een pop-store voor de zakelijke gebruikers te openen?
Herbert Wormgoor: Ons zakelijk Premium-portfolio is inmiddels net zo mooi en veelzijdig als onze HP Spectre en HP Envy consumenten-pc’s. Die boodschap wilden we op een nieuwe manier overbrengen. We kennen al wel in-store pop ups, maar een eigen tijdelijke winkel hebben we nog niet eerder gehad.
Is het de eerste pop-up store voor HP Inc.?
Voor het zakelijk portfolio is dit de eerste keer, ook internationaal.
Wat was het doel?
We wilden de zakelijke gebruiker als consument aanspreken. Dat is de tegenstrijdigheid die we zochten. Zakelijk en privé lopen tegenwoordig door elkaar heen; dat geldt ook voor de computer waarmee je werkt. De verschillen, althans bij HP, tussen het design van zakelijke portfolio’s en consumentenportfolio’s wordt ook steeds kleiner. Neem bijvoorbeeld de HP EliteBook x360: dat is een zakelijke laptop, gebaseerd op het ontwerp van de HP Spectre.
Hoe ging het?
Het was een nieuwe ervaring. Er waren naast de gebruikelijke voorbijgangers ook veel zakelijke relaties, klanten en collega’s die een kijkje kwamen nemen en een poging deden om de kluis te kraken om een HP Premium PC te winnen. We zagen enthousiasme over en inspiratie door een zakelijke portfolio dat je normaal in de zakelijke markt minder ziet.
Wie kraakte de uiteindelijke code? Een hacker?
Nee hoor. Een willekeurige bezoeker. Het was meer een marketingstunt. De code kreeg je bij binnenkomst. Dan konden bezoekers vervolgens proberen of het de goede code was om de kluis, die er stond, te kraken. Meer geluk dan wijsheid, dus.
Kalverstraat
Waarom kozen jullie voor Amsterdam en de Kalverstraat? En niet bijvoorbeeld Rotterdam en zijn koopgoot of een andere stad?
We zitten met ons kantoor in Amstelveen en kozen er daarom voor om deze pilot dicht bij huis te doen in Nederlands’ drukste winkelstraat. Het had ook in andere koopgebieden gekund. Vanuit HP Inc. proberen we meer dan voorheen nieuwe paden te bewandelen, dit is er een van.
Lag de PC Hooftstraat niet meer voor de hand?
Onze zakelijke Premium-producten zijn van hoogwaardig design en uitstekende kwaliteit, maar zeker niet onbetaalbaar! Ik zou ook niet weten of daar een pop-up store is; in de Kalverstraat heb je op nummer 101 in ieder geval zo’n concept.
Jullie kondigden van te voren aan in de winkel ook diverse voorbeelden te tonen van innovaties die HP Inc. op de technologiebeurs CES (Consumer Electronics Show) in dezelfde periode in de VS presenteerde. Welke waren dat en welke sloegen aan bij het publiek?
We toonden de HP Elitebook x360, ons allernieuwste model in ons zakelijke premium HP Elite- portfolio. Eerlijk gezegd was het vooral de volledigheid van het HP Elite portfolio dat aansprak. Mensen vonden het leuk te bepalen welk product zij zouden kiezen: de HP Elite x3 voor extreme mobiliteit – een phablet -, de HP Elitebook-folio voor ultiem design en lichtgewicht, de HP Elite x2 als hybride met volwaardig toetsenbord. Of de HP Elitebook x360, omklapbaar als tablet en natuurlijk met touchscreen.
Eigenlijk is het voor bedrijven een relatief ‘kleine moeite’ om medewerkers te laten kiezen voor een pc die echt bij hun werk en werkstijl past en er bovendien qua design heel strak uit ziet.
Komt er een vervolg?
Er is nog niet bepaald waar en wanneer er een vervolg komt. Maar dit is zeker niet uitgesloten.