Voetbaldata-specialist SciSports uit Enschede heeft Matthijs Wolters (44) aangesteld als hoofd van de Intelligence-afdeling. Dit is de derde aanstelling in een korte tijd voor de start-up.
Matthijs Wolters studeerde econometrie in Groningen, promoveerde in de bedrijfskunde aan Erasmus Universiteit Rotterdam en werd docent aan de VU in Amsterdam. Hij gaat bij SciSports aan de slag als directeur intelligence. In die rol geeft hij leiding aan de intelligence-afdeling van het bedrijf.
Wolters over zijn functie: ‘Mijn voornaamste taak én uitdaging wordt aan de voetbalwereld uitleggen wat voor moois je met onze ‘intelligence’ kunt doen. En samen met die voetbalwereld uitvinden hoe voetbalexpertise en data-intelligence optimaal van elkaar kunnen profiteren.’
Drie IT-talenten
De start-up uit Enschede heeft 46 werknemers in dienst. De aanstelling van Wolters is de derde dit jaar. Zo haalde het bedrijf eerst een Vlaamse machine learning-expert binnen. Het betreft de 28-jarige Jan Van Haaren, die zich toelegt op het toepassen van kunstmatige intelligentie en machine learning. Dat moet betere inzichten genereren voor professionele voetbalorganisaties.
Daarna werd de 27-jarige Fernando Jose Iglesias Garcia bij Google weggehaald. Deze software engineer moet SciSports helpen met de internationale doorbraak van BallJames. Dat is een realtime datamachine die automatisch driedimensionale data genereert uit videobeelden van voetbalwedstrijden die met een eigen systeem van veertien camera’s worden gefilmd.
SciSports
SciSports analyseert en verrijkt bestaande internationale data van meer dan driehonderdduizend spelers waarmee op spelersniveau onder andere kwaliteit, spelersgroei, potentie en invloed op het team wordt bepaald en voorspeld.
Op teamniveau wordt het gebruikt om wedstrijden en competities te analyseren en te voorspellen. De tool helpt bijvoorbeeld bij het vinden van talent in een bepaalde regio en het zoeken van een speler bij een spelersprofiel maar ook bij een analyse van de tegenstander.
Het bedrijf claimt diverse clubs en agents in Nederland, België, Groot-Brittannië, Portugal, Brazilië, Duitsland en Italië tot zijn klantenbestand te rekenen.