Het inkopen van it kan voor een internationaal opererende organisatie een ingewikkelde logistieke operatie zijn die ook administratief veel complexiteit met zich meebrengt. Daarom klopte Acelity aan bij SLTN Inter Access om hen hierin te ontzorgen. Frans de Bruin, it-directeur voor de emea- en apac-regio bij Acelity, vertelt over de oplossing van SLTN Inter Access.
Bij het grote publiek doet de naam Acelity waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar in de gezondheidswereld is het een bekende naam. ‘Het Amerikaanse leger is een van onze grootste klanten’, vertelt Frans de Bruin. ‘Wij zijn een toeleverancier voor de gezondheidszorg, voornamelijk in de nichemarkt van de wondbehandelingsoplossingen. Ruim veertig jaar geleden begonnen we met het leveren van ziekenhuisbedden en oplossingen zoals matrassen tegen doorliggen. Toen we in 1995 een patent in handen kregen voor het behandelen van wonden door middel van negatieve druk, kwamen we op het traject van wondbehandeling.’
ICT als ondersteuning
Ict speelt vooral een ondersteunende rol bij Acelity. De Bruin: ‘Onze it-afdeling houdt zich vooral bezig met het ondersteunen van het erp-systeem, het verwerken van orders en het ondersteunen van het productieproces. We hebben nu wel een aantal oplossingen op mobiele telefoons. Zo draait er een pilot in Amerika voor een oplossing waarbij artsen en verplegers wonden kunnen fotograferen.’
Die foto’s kunnen ze volgens De Bruin doorspelen naar de eigen deskundigen, die op basis daarvan een productadvies kunnen geven. ‘We beginnen dus wel meer in die richting te doen, maar echt innovatief zijn we nog niet op it-gebied. Dat komt ook omdat de ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties waar wij toeleverancier van zijn, vrij traditionele instellingen zijn.’
Probleem in bestelproces
Voor laptops, desktops en overige randapparatuur is Acelity klant bij Dell. Zo’n twee jaar geleden liepen ze daar tegen een probleem aan. De Bruin: ‘We waren erg tevreden met de hardware en de ondersteuning die we daarvoor kregen, het probleem zat hem in het bestelproces. Wij hebben zo’n 1200 werkplekken verdeeld over ruim twintig landen. Vanuit de centrale it-afdeling in Nederland ondersteunen wij deze landen. Onze it-afdeling bestelde de machines bij Dell. Dit gebeurde per land: de machines voor Nederland moesten we bij Dell Nederland bestellen, die voor Duitsland bij Dell Duitsland, et cetera.’
Dat was logistiek gezien niet erg handig. ‘We bestelden alles bij Dell Nederland en verscheepten dat vervolgens zelf naar de landen waar het nodig was’, vervolgt De Bruin. ‘Dat had intern consequenties. We moesten bijvoorbeeld doorfactureren tussen de vestigingen. Daar was de finance-afdeling niet blij mee, want dat bleek belastingtechnisch niet handig te zijn. Imaging was ook een gedoe. We haalden de machines eerst naar Nederland, dan verscheepten we ze naar Duitsland waar twee mensen van onze it-afdeling zaten die het imaging-proces deden en dan gingen de machines naar hun bestemming.’
Voorstel van SLTN en Dell
Frans de Bruin raakte hierover in gesprek met SLTN Inter Access en zij deden met Dell samen een voorstel. Nu heeft Acelity het hele logistieke proces van de hardware uit handen gegeven aan SLTN Inter Access. De Bruin: ‘Ik hoef alleen nog maar aan te geven dat er een inkooporder is en SLTN Inter Access gaat daarmee aan de slag. Zij regelen met Dell dat de machines bij hen in het magazijn komen. Daar zetten ze er een door ons aangeleverd image op en vervolgens verschepen zij het naar de locatie waar de machines nodig zijn. Zij verzorgen ook de facturatie, direct aan de landen waar de machines naartoe gaan.’
Dat is volgens De Bruin een hele goede oplossing voor Acelity. ‘Direct kost het wel iets meer, maar omdat ik er nu intern veel minder tijd aan kwijt ben is het uiteindelijk kostenbesparend. We hoeven niets meer intern te verschepen en te factureren. We hoeven ons niet meer in bochten te wringen voor de imaging, die doet SLTN Inter Access goed en snel voor ons voor een bedrag waar wij het zelf niet voor kunnen doen.’
Ge-imaged op bestemming
De machines komen volgens De Bruin ge-imaged aan op hun bestemming en met een paar kleine handelingen kunnen ze binnen een paar uur up and running zijn. ‘De samenwerking verloopt heel goed, we hebben goed en veel contact. De accountmanager geeft me regelmatig een belletje hoe het zit en komt om de drie maanden langs. Dat werkt heel prettig.’