Veel van de huidige vreemde talen in het huidige curriculum hebben hun waarde voor scholieren verloren. Waar Frans en Duits in het verleden van grote waarde waren vanwege de directe (zakelijke) betrekkingen met deze landen, is dit nu een stuk minder relevant.
Hoewel beide nog steeds handig zijn om een woordje over de grens te spreken, heeft de globalisering geleid tot andere talen die hun aandacht opeisen. Engels (natuurlijk al langer) en Chinees zijn de leidende talen, maar er is nog een taal die kinderen kan helpen in hun latere carrière: de programmeertaal.
Programmeertalen
Het zou daarom goed zijn als kinderen al op de lagere en middelbare school les krijgen in programmeertalen, ter vervanging van de vreemde talen in het curriculum die hun professionele waarde verliezen. Wie herinnert zich niet de frustrerende naamvallen in het Duits of het hakkelend bestellen van baguettes in het Frans? Hoewel dit laatste misschien nog steeds lukt op de camping, zal het merendeel van de taal weg zijn gezakt in het geheugen. Het is daarom hoog tijd om deze talen te vervangen door een taal waar jongeren in hun professionele leven veel aan zullen hebben. Veel voorkomende (programmeer)talen zijn Objective-C, JavaScript en Python. Dit zijn de talen die de jongeren echt verder helpen in hun carrière.
De huidige scholieren komen later mogelijk in een functie terechtkomen die nu nog niet eens bestaat. Nieuwe technologieën staan garant voor nieuwe bedrijfsmodellen en ontwrichten industrieën die decennialang onveranderd bleven. Studenten moeten daarom goed worden voorbereid op deze nieuwe rol en bedrijfsvoering. Nieuwe digitale kanalen en sociale tools stellen bedrijven in staat om te interacteren met iedereen waar ook ter wereld en dit zal zich alleen maar verder ontwikkelen. Medewerkers die dit nieuwe digitale tijdperk goed kennen, zijn later in staat om de beste banen te bekleden.
Britten lopen voor
In Engeland hebben ze het belang van het bijbrengen van programmeren al enige tijd door. Diverse initiatieven moeten ervoor zorgen dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking komen met programmeren. De BBC helpt zelfs mee door kinderen gratis een device aan te bieden waarmee ze de eerste stappen in programmeren kunnen zetten. Daarnaast worden op de Britse scholen kinderen vanaf vijf jaar onderwezen in de beginselen van algoritmes, logica en datarepresentatie. Ze zijn hiermee begonnen omdat er, zeker in de toekomt, een tekort lijkt te ontstaan op het gebied van goede it-professionals. Om diezelfde redenen zou het voor Nederland verstandig zijn om deze ontwikkeling over te nemen van onze buren aan de andere kant van de Noordzee.
Digitale vaardigheden
Maar niet alleen de it-sector heeft baat bij programmerende kinderen. Bijna ieder vak krijgt vroeg of laat te maken met digitalisering en automatisering. Zelfs de meer traditionele banen zullen in de toekomst in meer of mindere mate technische kennis vereisen. Steeds meer werkprocessen worden geautomatiseerd, maar het blijft belangrijk dat gebruikers begrijpen hoe deze processen zijn opgebouwd. De bouwstenen van geautomatiseerde processen zijn codes en kennis van deze codes, gecombineerd met analytisch denkvermogen en een begrip van de manier waarop computers denken, zijn goede vaardigheden voor de toekomstige professionals. Niet ieder kind zal zich tot hetzelfde kennisniveau ontwikkelen op het gebied van programmeren, maar ook een basiskennis kan al helpen bij automatische processen.
Door programmeren op te nemen in het lesprogramma van kinderen, kunnen ze op deze manier op jonge leeftijd al de eerste stappen in de digitale wereld zetten. Deze vaardigheden kunnen zij vervolgens steeds verder ontwikkelen naarmate ze in hogere klassen en op de middelbare school komen.
Het leren programmeren en coderen levert de kinderen niet alleen de kennis op die ze in hun professionele carrière verder kan brengen. Door bezig te zijn met programmeren, leren kinderen ook andere belangrijke vaardigheden. Kinderen worden op deze manier uitgedaagd om logica en creativiteit te gebruiken om de programmeercode kloppend te krijgen. Daarnaast leren kinderen meteen hoe ze problemen moeten oplossen omdat de programmeertaal nu eenmaal geen fouten toelaat. Met de implementatie van programmeren in het curriculum van kinderen, krijgen ze dus niet alleen de middelen om zich te voor te bereiden op de digitale processen binnen hun toekomstige carrière, maar leren ze ook vaardigheden die in alle facetten van het leven belangrijk
Beste Stephan,
Er is een verschil tussen kinderen er bij de haren bij sleuren (ik chargeer) of ze op vrijwillige basis mee te laten doen dmv een keuzevak. Dat kinderen met IT in aanraking komen is vrij evident en vaak zijn ze er maar wat snel in om dingen te leren en kunnen het soms de ouders uitleggen hoe iets moet. Wat dat betreft is het merendeel genoeg ’tech savvy’.
Zoals hier aangegeven neemt binnen het onderwijs het aantal informatica lessen af en dat heeft ook een reden. Als je daar naar zoekt dan krijg je voornamelijk artikelen van Computable te lezen en dat geeft de teneur dat vooral de ICT voornamelijk voor eigen kerk preekt. Daar is op zich niets mis maar in hoeverre sluit het goed aan bij het onderwijs?
Het onderwijs zelf heeft meer moeite met een goed curriculum samen te stellen en krijgt al van alles over zich heen terwijl ze politiek gezien niet altijd even de (financiële) steun krijgen die ze eigenlijk nodig hebben. Dan helpt het niet als ze nog meer op de huid gezeten wordt door diverse sectoren uit het bedrijfsleven die meer ‘output’ van het onderwijs hun kant op wil hebben.
Wat dat betreft is het verstandig om te kijken in hoeverre je het onderwijs zo kunt structureren dat de kinderen daar optimaal baat bij hebben. Daar zijn ze bijv. in Finland mee begonnen en kan ook naar Nederland overwaaien als het goed bevalt.