De doorverkoop van concertkaarten is een business waarbij fraude en onrealistische prijsverhogingen centraal staan. Iets waar de oprichters van de Amsterdamse start-up Guts graag verandering in brengen. Na wat experimenteren met de blockchaintechnologie, ontwikkelde het bedrijf een systeem om concertkaarten te registreren en daarmee eenvoudig en eerlijk over te dragen. Computable spreekt met medeoprichter Maarten Bloemers.
‘Er is een enorme zwarthandel gaande in concertkaarten’, vertelt Bloemers. ‘Een kaartje wordt vaak voor twee of drie keer de waarde verkocht. Dat is een doorn in het oog van de concertbezoekers. Tevens is er veel sprake van fraude doordat kaartjes meerdere keren verkocht worden.’ Om een oplossing voor dit probleem te bieden, is Guts in 2016 opgericht door jurist Bloemers in samenwerking met verkoopdirecteur Tom Roetgering, cto Ivo van der Wijk en developer Frans Twisk.
‘Eigenlijk is Guts een uit de hand gelopen project’, geeft de jurist toe. ‘We wilden wat experimenteren met blockchain en inmiddels bieden we een systeem om de aankoop, overdracht en binnenkomst van tickets te faciliteren. De blockchaintechnologie wordt ingezet om het eigendom en de eigenschappen van concertkaartjes te registreren. Eenmaal geregistreerd is het niet mogelijk om de eigenschappen te veranderen, maar wel om het eigendom eenvoudig en eerlijk over te dragen.’
Uitdagingen
Het runnen van een eigen bedrijf doen de heren vanuit onze hoofdstad. Ondanks dat ze nog maar net gestart zijn, hebben ze al vierhonderdduizend euro aan groeikapitaal weten op te halen. ‘Door het gebruik van blockchain hadden we direct interesse van meerdere investeerders. Dat betrof voornamelijk zogenaamde seed investors uit de entertainmentindustrie. Uiteindelijk kozen we voor verzekeringsmaatschappij a.s.r. Het bedrijf bood de meeste toegevoegde waarde naast het geldbedrag.’
Omdat blockchain nog nieuw is, liepen de heren tegen wat technische uitdagingen aan. ‘Er is nog geen oplossingen om met de technologie te ‘praten’. Hiervoor hebben wij een stuk programmatuur ontwikkeld. Het gaat om een Python/Django-applicatie die met Ethereum (de blockchain die we gebruiken) communiceert’, legt Bloemers uit.
‘Met behulp van onze investeerders kunnen we nu gelukkig verder op technologisch vlak om onze functionaliteiten uit te bouwen’, vervolgt hij. ‘We denken aan ‘dynamic pricing’ en ‘crowd management’-oplossingen. Dat gebeurt dan aan de hand van de gps-locatie van smartphonegebruikers.’ Bovendien kijkt de jurist hoe juridische processen geautomatiseerd kunnen worden. ‘Omdat dat nog een beetje toekomstmuziek is, zijn we begonnen met een ‘kleinere’ afspraak van tickets. We hebben in ieder geval ons team uitgebreid met twee developers. Zij helpen om deze technische verbeteringen door te voeren. Daarnaast zoeken we nog goede Python en Ember JS developers.’
Stabiel systeem
De start-up heeft wel de nodige concurrentie, zoals Ticketmaster, Paylogic, Eventim en Ticketscript. ‘Iedereen is afhankelijk van de ticketverkoop bij een event. Het is echte een ‘ons kent ons’-branche. Als we goed stabiel zijn, dan biedt onze oplossing veel meer dan onze concurrenten. Dat merken de potentiële klanten dan vanzelf. We moeten dus zorgen voor een 100 procent stabiel systeem. Hier komt alle nadruk op te liggen.’
De medeoprichter ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. ‘Onlangs wonnen wij de ‘Buma meets tech’- award. Dit geeft aan dat de muziekbranche smacht naar onze oplossing. Bovendien komt met ons systeem de nadruk voor artiesten weer te liggen op het geven van shows. We denken groot en hebben een businessplan opgesteld om in de komende periode hard en snel te kunnen groeien. Dit jaar willen we ons product doorontwikkelen, volgend jaar komt de focus op de groei in Nederland te liggen en in 2019 moeten we internationaal gaan groeien.’