De gemeente Groningen wil vanaf 2018 zijn ict in handen leggen van één outsourcingspartner. Het gaat om een contract van minimaal zes jaar met een geschatte waarde van 66 miljoen euro. Aan dit it-werk zijn 64 voltijdsbanen verbonden; die banen worden geschrapt. De betrokken medewerkers kunnen een beroep doen op een sociaal plan. Maar ook andere medewerkers van de afdeling I&A mogen van het plan gebruik maken. In totaal gaat het om 145 medewerkers.
De gemeente Groningen heeft een Europese aanbesteding uitgeschreven voor de uitbesteding van het werkplekbeheer, de netwerk- en telefonievoorzieningen, het technisch applicatiebeheer, de hosting en de gebruikersondersteuning.
Zij raamt de totale opdrachtwaarde, gebaseerd op een looptijd van zes jaar, op 66 miljoen euro (inclusief transitiekosten) voor de dienstverlening van de generieke ict. De raming is gebaseerd op de huidige kosten van de afdeling I&A voor het verrichten van deze dienstverlening. Bovendien is dit inclusief de overname van de ict-bedrijfsmiddelen.
Volgens de gemeente is de aanbesteding een van de afspraken uit het huidige coalitieakkoord, dat 2014 werd gesloten. Het liet daarna een extern onderzoek uitvoeren naar hoe de ict-voorziening voor de gemeente het beste georganiseerd kan worden. Vervolgens is besloten om via een Europese aanbestedingsprocedure een externe partner te zoeken die de generieke ict-voorzieningen vanaf 2018 kan uitvoeren.
Sanering
Gevolg van de aanbesteding is een reorganisatie van een deel van de gemeentelijke organisatie. Daarbij worden 64 voltijds banen geschrapt van de medewerkers die nu het werk doen dat straks wordt uitbesteed. Opmerkelijk is dat de toekomstige contractpartij het vertrekkende personeel niet hoeft over te nemen, al is die eventuele bereidheid volgens de gemeente wel een factor bij de uiteindelijke aanbesteding.
Dit lijkt in strijd met de Wet Overgang Onderneming die vaak wordt gehanteerd bij uitbestedingstrajecten. ‘Maar’, laat de gemeente in een persbericht weten, ‘zij spant zich maximaal om de medewerkers te begeleiden naar ander werk, binnen of buiten de eigen organisatie. Hiervoor ligt er een mobiliteitsplan, dat op steun kan rekenen van de vakbonden en ondernemingsraad van de gemeente.’
Volgens een woordvoerder geldt deze wet niet voor ambtenaren. Hij stelt daarbij dat de kern van het plan ‘wederzijdse vrijwilligheid’ is: de it-ambtenaren hoeven niet over te stappen naar de contractpartij als zij dat niet willen. De contractpartij kan op haar beurt niet worden verplicht om een medewerker over te nemen, die per se zijn werk wil volgen.
Dit mobiliteitsplan geldt overigens ook voor de andere medewerkers van de afdeling I&A. Zij mogen ook van het plan gebruikmaken, omdat de gemeente verwacht dat hun functies de komende jaren eveneens grotendeels veranderen of verdwijnen. In totaal gaat het om een groep van 145 it’ers.
Complex traject
De gemeente denkt in ruil voor uitbesteding aan een marktpartij een flexibelere en innovatievere ict-dienstverlening terug te krijgen. Ook verwacht ze te kunnen bezuinigen op de ict-kosten. Nu al neemt de gemeente een voorschot op dat het een complex en langdurig traject gaat worden. ‘Met een professionele veranderorganisatie en een goede fasering van het proces worden risico’s zoveel mogelijk beperkt. Continuïteit van dienstverlening aan burgers en bedrijven staat, naast het belang van de medewerkers, voorop’, stelt zij.
Dit bewijst dat de ontslagwet niet werkt. Vroeger, voor de invoer van de nieuwe ontslagwet, werden dit soort “pareltjes van contracten” ge-outsourced via een IT-Provider die dan de mensen meenam. Niet dat iedereen daar altijd even blij mee was maar het zorgde wel voor dat de banen op zijn minst een aantal jaren werden veilig gesteld. Nu door de nieuwe wet is het contract voor outsourcing partners alleen interessant zonder het personeel om zo het werk direct naar India te offshoren. Dus het werk verdwijnt naar lage-lonen landen en de mensen komen hier in de WW en krijgen een ontslagpremie mee. 2 x makkelijk belastinggeld weggeven en potentieel kapitaal wat uit onze economie verdwijnt wat bewijst dat zelfs de ambtenaren een duidelijk liberale koers aan het bevaren zijn.
Wie een dergelijke omvang heeft kan het ICT beter binnenshuis houden. Goedkoper en beter voor de organisatie.
Ben benieuwd wat er over pakweg een jaar of vijf gedacht wordt. Outsourcing partner was toch wat star. Elk meerwerk werd in rekening gebracht. We missen mensen die de organisatie begrijpen etc. Ik hoop voor Groningen dat ze een bekwame partner gevonden hebben. Vergeet niet dat je binnen je organisatie altijd een paar goede mensen nodig hebt die heel goed weten hoe je ICT inzet in je organisatie. Die heb je ook nodig om de samenwerking met de ICT partner goed vorm te geven!
Wat erg dat dit nog steeds gebeurt….jaren geleden heeft Gemeente Almere deze move al gedaan en zij geven te kennen dat dit een beweging is die je zeker niet moet doen om kosten te besparen, en-of mobiliteit en snelheid te bevorderen voor een Gemeente.
Externe partij heeft een contract met de Gemeente, alles wat je meer wilt vanuit de functionele kant kost geld en zorgt ervoor dat de Gemeente nog stroperige wordt.
Daarnaast krijg je nu meerdere belangen die niet met elkaar in harmonie zijn zodat het per definitie meer gaat kosten en de Gemeente bureaucratische maakt voor de burger.
Ik snap werkelijk niet dat de raadsleden hier mee akkoord gaan!!! Deze mensen hebben toch nog wel een beetje boeren verstand?
Geloof mij, laat een nul meting doen als stad Groningen en kijk over 5 jaar wat de begroting dan is over de beheerstaken…
Dom, dom dom en de burger wordt er de dupe van!
En nog 1 tip, kijk eens naar de veiligheidsregio’s op DIT moment! Zij zijn ook op afstand gezet van de Gemeente en voelen niet meer de betrokkenheid bij een Gemeente, en ook zij weten precies wat ze wel en niet moeten doen vanuit het contract.
De gemeente denkt en verwacht dat het beter en goedkoper gaat worden. Outsourcing was in de jaren 90 een mode verschijnsel en heeft nergens een verbetering van de dienstverlening opgeleverd en goedkoper al helemaal niet. (onderzoeken hebben dit telkens weer aangetoond.) Bij de vorming van de SSC’s gebeurt exact hetzelfde en ja hoor er moet ieder jaar weer geld bij en de dienstverlening is achteruit gehold.(minder beschikbaarheid van systemen.)Waarom trappen de gemeenteraadsleden hier iedere keer weer in en stellen zij na 3 jaar niet eens de vraag wat er uiteindelijk is waargemaakt van de sprookjes?
@Jan Ik heb het idee dat outsourcing nog steeds actueel is. Lees het vaak genoeg. Wat je zegt, niet goedkoper, minder kwaliteit, ICT volgens het Pools Landdagmodel: iedereen praat mee, niemand verantwoordelijk. Er staan op deze site vaak stukken over het BRP, maar ik heb nog geen een keer de essentie van het probleem gelezen: een overheid die geen inhoudelijke en technische verantwoordelijkheid neemt maar alles doorschuift naar de markt. Verkeerd gekruidenier. Dan krijg je deze problemen.
In (nagenoeg) al dit soort trajecten wordt er primair gekeken naar kosten (mogelijk verhuld als kostenflexibiliteit), en willen ze er als bijproduct ook nog meer kwaliteit en flexibiliteit voor terug. Vergeten wordt dat al deze factoren niet te sturen zijn door alléén de supply kant te veranderen/outsourcen.
Durf toe te geven dat je als opdrachtgever “voor verbetering vatbaar bent” en pak eerst dat aan. Als het opdrachtgeverschap goed op orde is geef je de interne ICT organisatie ook een goede kans aan de verwachting te voldoen. Als je dan nog steeds besluit om te outsourcen doe je dat tenminste niet op basis van een blanco cheque.