Het is ze gelukt! Zo goed als iedereen in Nederland schijnt een mobiel te hebben. Marktonderzoekbureau GfK heeft onderzocht dat 83 procent van de Nederlanders ouder dan twaalf jaar een smartphone heeft. En meer gaan er ook niet bijkomen. Er blijven altijd mensen zonder een mobiel net zoals je ook mensen hebt zonder televisie of koffiezetapparaat.
Verder heeft iedereen een mobiel. Zelfs kinderen. Als er tegenwoordig een baby wordt geboren, staat op het geboortekaartje direct al zijn of haar mobiele nummer en de url van zijn of haar website. Dit laatste wordt steeds lastiger want de url’s raken op, vandaar ook dat de mensen tegenwoordig hun kinderen van die belachelijke namen geven. Er zijn er bij die gewoon een paar willekeurige letters in een bepaalde volgorde zetten en dat is dan de naam. En het jongetje heet Glamptsdrvt! De url is nog beschikbaar.
Betere Wi-Fi
En Glamptsdrvt heeft ook direct een mobiel nummer. Net als iedereen. Ook de oude mensen waarvan we dachten dat die eerst dood moesten gaan voordat we alles digitaal kunnen maken, zelfs zij hebben een mobiel. Of wat dacht je van de Syrische vluchtelingen die hier met de nieuwste iPhone aankwamen? Sommigen waren daar verontwaardigd over, alsof die vluchtelingen in hun rubberbootje niet op zoek waren naar een betere wereld maar naar een betere Wi-Fi.
De markt is verzadigd en dat is goed nieuws, want dit betekent dat de leveranciers aan de bak moeten. Ze moeten de oude toestellen gaan vervangen, dus ze moeten met echt iets nieuws komen. Anders kun je net zo goed je oude toestel houden? Toch? Ze kunnen een nieuw toestel niet meer aanprijzen met naast bellen kun je er ook mee internetten, muziek beluisteren en berichtjes mee versturen. Of bij dit nieuwe toestel ontploffen de batterijen niet.
Lekker bruin worden
Nee, er moet echt iets nieuws komen. Een beeldscherm dat tevens UV-licht uitstraalt zodat je, ondanks dat je de hele dag binnen zit, toch nog lekker bruin wordt. Of een waterdichte mobiel voor al die vrouwen die hun toestel in het toilet laten vallen.
Aan de andere kant, wat maakt het uit? We kopen toch wel een nieuw toestel, net zoals we elk jaar nieuwe kleren kopen.
Fabrikanten hebben een eenvoudige manier om je te verplichten nieuwe toestellen te kopen: het niet updaten van het besturingssysteem. Je telefoon wordt vanzelf te verouderd om te gebruiken, omdat de apps wel automatisch updaten.
Vastlopers en de daarmee gepaardgaande onbereikbaarheid zijn een grotere druk dan het gevoel in kleding te lopen die uit de mode is – zeker voor bèta’s.